Máte (ne)jasnou vizi o tom, co potřebujete, a zbývá jediné: najít někoho, kdo to zařídí, vymyslí, vypracuje… To chce freelancera! 😉
Abyste toho svého pravého nemuseli týdny nahánět všude možně (po těch internetech), dali jsme dohromady seznam nejefektivnějších způsobů poptávání expertů na volné noze.
1. Zeptejte se známých
Bez kontaktů a doporučování by byl freelance svět poloviční. S velkou pravděpodobností tak někdo z vašich přátel, kolegů nebo známých zná vhodného kandidáta na spolupráci.
A když ne přímo někdo přímo od vás, propojí vás s někým, kdo bude vědět víc. Stará známá metoda „rozhodit sítě“ se uplatní napříč obory a často z ní vytěžíte víc, než byste čekali.
2. Seznamujte se na akcích
Nebojte se networkingu a využijte příležitost na konferenci, přednášce nebo semináři. Pouštějte se do rozhovorů, vyměňujte si kontakty. V případě potřeby pak budete mít komu napsat nebo zavolat.
Navíc díky už proběhlé konverzaci snadněji odhadnete, zda styl daného specialisty sedne vašim požadavkům a projektu. Protože osobní sympatie a naladění na stejnou vlnu sehrávají v podnikání podobně významnou roli jako expertní znalosti.
3. Porozhlédněte se po sociálních sítích (nebo obecně na internetu)
Volnonožci se sdružují ve specializovaných skupinách a vytvářejí komunitní diskuze a fóra.
Takže stačí využít vyhledávání např. na Facebooku a s největší pravděpodobností se na pár kliknutí dostanete k možnosti oslovit velké množství dodavatelů služeb z dané oblasti (pokud to skupinová pravidla dovolují).
Při zadání klíčového slova se vám navíc zobrazí třeba i stránky konkrétních expertů. Podívejte se, co vám Facebook nabídne, když se zajímáte o oblast SEO (optimalizace webu pro vyhledávače). ↓↓↓
Podobně můžete postupovat i na Instagramu, kde si ale budete muset více vyhrát. Zkoušejte různé hashtagy, které vás mohou přivést ke konkrétním odborníkům.
A nelze opomenout ani profesní sociální síť LinkedIn, na které lze navazovat spojení s vytipovanými profíky a spojovat se s nimi přes zprávy.
Máme tu samozřejmě i Google (Seznam), vyhledávače, co vám ukážou freelancery s online vizitkou – založili si web, profil, portfolio, blog apod. Zkrátka po sobě zanechávají nějakou digitální stopu.
Zadáte klíčové slovo a brouzdáte, vybíráte. Myslete ale na to, že nejlepší nezávislý profesionál právě pro vás vám tak může snadno proklouznout mezi prsty, protože třeba neinvestuje tolik energie/času/peněz do marketingu či svého internetového života. Takže se vám nezobrazí ve výsledcích vyhledávání a vy nebudete mít šanci ho objevit.
4. Zapátrejte v online katalozích
Existují také různé weby, které sdružují nezávislé odborníky na volné noze, abyste je mohli jednoduše kontaktovat. Mezi takové servery/katalogy freelancerů patříme i my, www.freelance.cz.
Zároveň poskytujeme jako online tržiště poptávek a zakázek prostor pro odběratele a dodavatele služeb. Propojujeme profíky s firmami, firmy s profíky.
Najdete u nás profily volnonožců rozdělené do kategorií dle oboru. Přístup k té správné osobě navíc můžete získat i přes vyhledávání, které přijde vhod především u specifických zaměření.
Tento typ zdroje kontaktů na freelancery se částečně překrývá se zmíněnými sociálními sítěmi, protože ty jsou také seznamem expertů, když si k nim umíte najít cestu.
5. Zveřejněte jasnou poptávku v podobě projektu
Možná jste si všimli, že všechna předchozí doporučení mají jednu „slabinu“ – stojí na vaší aktivitě. Musíte vše sami dohledávat, následně vytipovávat možnosti k oslovení a startovat komunikaci… A na to potřebujete hodně času.
Láká vás pasivnější a méně náročný postup? Pak na to jděte přes projekty. A vše se obrátí. Zájemci se vám budou hlásit sami, když je vaše poptávka po spolupráci, a tedy vidina zakázky pro ně, zaujme.
Projektem se nerozumí „obyčejná“ (resp. neurčitá) nabídka práce, ale spíše konkrétní zadání. Čím konkrétnější, tím lépe zapůsobí jako prvotní síto. Přihlásí se hlavně ti, kteří chtějí a dokážou splnit, co žádáte.
Nalezení skvělého freelancera, který vám přinese přesně to, co od něj očekáváte, může být snadné a vcelku rychlé. Ale nemusí. Záleží, jak to pojmete.
Doporučujeme vyzkoušet alespoň dva či tři z výše uvedených způsobů. Zjistíte, která varianta nejlépe vyhovuje vašemu podnikání a možnostem. A příště už půjdete najisto.
A pokud byste měli pocit, že si vybraného profíka nemůžete dovolit, čtěte náš článek se 6 nápady na doplňkovou odměnu či nefinanční benefit.
SDÍLEJTE ČLÁNEK NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, ať z něj mohou čerpat i vaši přátelé a známí!
A pokud využíváte jiné postupy při najímání odborníků na volné noze, podělte se o ně (nejen) s námi. Inspirujte ostatní v komentářích níže.