Chcete, aby se o vás dozvěděli i lidé, kteří vás ještě neznají? Pojďte zjistit, co všechno můžete udělat proto, abyste potenciální klienty oslovili. Některé strategie jsou zdarma, do jiných bude potřeba vložit trochu peněz, úsilí i času.
1. Zaregistrujte se do katalogů
Úplně prvním krokem, jak se dostat do povědomí potenciálních klientů, je registrace na portálech, které sdružují freelancery s firmami. Mezi takové patří i freelance.cz, kde každý den přibývají nové projekty hledající ty správné lidi. Základní členství je navíc bezplatné.
TIP: Nepodceňte vyplnění profilu, konkurence je velká a je potřeba prezentací zaujmout a dát na první dobrou vědět, v čem jste klientovi nápomocní.
2. Využijte sílu sociálních sítí
LinkedIn, X nebo Facebook? Sociální sítě vlastní přes tři čtvrtiny české populace, byla by škoda se jim vyhýbat. Zjistěte, kde se sdružuje vaše cílovka a buďte tam aktivní. Ať už na svém profilu, nebo formou odborných rad pod příspěvky ostatních uživatelů – neodkazujte okatě na svůj web nebo portfolio, lepší službu si uděláte nezištnou radou. Důležité je akorát to, abyste byli podle jména dohledatelní.
Nevýhodou sociálních sítí je paradoxně to, co z nich činí jejich výhodu – je tam spousta uživatelů. Kvůli tomu je těžší dostat se s firemním profilem k ostatním uživatelům organicky bez placené reklamy. Proto se vyplatí si s obsahem trochu pohrát, abyste měli přidanou hodnotu a lidé vás chtěli sledovat sami od sebe.
Na sociálních sítích je však snadné při nesouhlasu sklouznout z profesionálního vyjadřování do poněkud osobnější roviny. Proto ani na sítích nezapomínejte, že dobré jméno je k nezaplacení a zničit ho jde rychleji než vybudovat.
3. Optimalizujte si web
Pokud máte web a chcete, aby vám na něj chodili relevantní lidé, optimalizujte ho tak, abyste byli dohledatelní. V dnešní době je nutnost tvořit web s ohledem na mobilní zařízení, nezapomínat na klíčová slova, a hlavně na kvalitní a srozumitelný obsah. S webem protkaným klíčovými slovy bez hodnotného obsahu jen ztrácíte čas.
Zjistěte raději, co vaše potenciální klienty trápí (nebojte se zeptat i na potřeby současných klientů) a nechte je najít řešení na vašem webu. Ať už formou blogu, nebo jako FAQ.
Nečekejte ovšem výsledky okamžitě. Než si vás vyhledávače všimnou, může to trvat v řádu měsíců. Klienty vám ale takový obsah bude v ideálním případě přivádět i roky.
TIP: Pokud si s webem nevíte rady, přizvěte si na to odborníka, který vám s tím pomůže.
4. Vytvořte si publikum a vzdělávejte ho
Máte ke svému oboru co říct? Podějte se o to. Ať už ve formě blogu, podcastu, newsletterů nebo videí. Vytvářením pravidelného obsahu budujete svou autoritu a vytvoříte si síť potenciálních klientů, kterým vaše jméno automaticky naskočí v momentě, až budou služby z vašeho oboru potřebovat.
Výborný způsob, jak se dostat do širšího povědomí, jsou přednášky nebo pořádání kurzů. Tímto by se neměli nechat odradit ani introverti. Prezentování je schopnost, která se dá naučit. Doporučujeme přečíst si nejprve samostatný článek o tom, jak zlepšit své řečnické dovednosti.
5. Navštěvujte networikgové akce
Networking je pro freelancery klíčovým nástrojem k oslovování nových klientů. Ať už se jedná o offline seznamování, nebo o online události. Místo pasivního čekání na příležitosti buďte raději aktivní. Pokud vás někdo zaujme, nebojte se ho oslovit, sdílet vaše zkušenosti a případně nabídnout, čím byste mu mohli pomoct. Během rozhovorů se soustřeďte na to, co druhá strana říká. S porozuměním potřeb a problémů dokážete lépe prezentovat své služby jako řešení dané situace.
Po akcích nezapomeňte na follow-up. Odešlete e-mail nebo zprávu na LinkedIn s poděkováním za rozhovor a vyjádřením zájmu o další spolupráci.
TIP: Pokud nemáte s networkingem zkušenosti, připravili jsme pro vás článek, kde se dozvíte, jak z něho vytěžit co nejvíc.
6. Vsaďte na sílu osobního doporučení
Kam zamíříte, když hledáte nového dodavatele služeb? Většina dá na doporučení přátel a známých, protože osobní zkušenost je prostě k nezaplacení. A neplatí to jen u kadeřnice nebo elektrikáře. Stejně tak to funguje u dalších freelancerů napříč obory.
Můžete spoléhat na to, že jsou vaše služby natolik skvělé, až klienty samotné napadne vás doporučit. O něco jistější však bude, když je o doporučení požádáte. Taková žádost o referenci není nikdy na škodu. Samozřejmě nemůžete nikoho přimět k doporučování, ale vyplatí se třeba zkusit motivaci například formou bonusů a slev.
Výhodou osobního doporučení je, že vás klient často doporučí zákazníkovi podobného ražení. Díky tomu snadněji najdete spolupráce, na kterých se vám bude dobře pracovat.
7. Spolupracujte s jinými freelancery
Ostatní freelancery neberte jako nutné zlo v podobě konkurence. Dobré vztahy se vám vyplatí nejen v ohledu předávání zkušeností, ale také při doporučování klientů. Momentálně vytížený freelancer na vás může pinkat zakázky, na které nemá kapacitu, případně vás požádat o záskok při dovolené. A samozřejmě naopak.
Určitě se vyplatí svou bublinu rozšířit i o příbuzné oblasti podnikání. Často se stává, že klient poptává práci ve větším rozsahu, než konkrétní specialista nabízí, a může vás tak přizvat k rozjetému projektu.
8. Vyzkoušejte placenou reklamu
Pokud chcete rychle a bez námahy oslovit širší publikum, volte placenou reklamu. Nejběžnější jsou PPC reklamy u Google Ads nebo na českém Skliku. Stejně tak lze reklamu zaplatit na Facebooku či jiných sociálních sítích.
Takto oslovíte potenciální klienty okamžitě a není potřeba do toho vkládat žádné velké úsilí (za předpokladu, že si s reklamou necháte poradit od specialisty), pouze budete platit za to, když oslovený uživatel klikne na váš odkaz.
Výhodou tohoto způsobu oslovování je měřitelnost výsledků, nevýhodou pak je to, že takováto reklama stojí peníze a bez vyhrazeného rozpočtu se neobejdete. A jakmile do reklamy přestanete lít finance, přestává fungovat.
Co tedy zvolit? Žádný ze způsobů není ten jediný nejlepší. Záleží vždy na situaci. Pokud máte co říct, vytvořte blog nebo příspěvek na sociální sítě, pokud naopak nutně a rychle potřebujete najít nové klienty, volte rychlovku v podobě placených reklam. Nejefektivnější pak bude kombinování více strategií.