Přijali jste zakázku, u které jste už na začátku věděli, že to není dobrý nápad? Minimálně v začátcích si tím projde téměř každý freelancer. Naučit se odmítnout je přitom jedna z neocenitelných dovedností, které na volné noze využijete.
Umění říct NE se hodí v profesním i osobním životě. Paradoxně je mnohem jednodušší kývnout na něco, co bychom raději nedělali, než slušně odmítnout. Zakázka přeci znamená zvýšení příjmu, její odmítnutí působí nelogicky. Jsou ale případy, kdy je nepřijetí zakázky lepší jak pro vás, tak i pro poptávajícího.
Na nové zakázky nemáte kapacity
Sotva stíháte současné zakázky a představa, že byste měli přijmout další, je skoro nereálná? Jenže co když je to zakázka, o kterou opravdu stojíte? Takové se přece neodmítají. Pokud byste o ni neradi přišli, bude potřeba se rozloučit s jinou, která vás tolik netěší, je méně placená, případně obojí dohromady. Rozhodně neslibujte něco, co byste nemohli splnit. Dobré jméno máte jen jedno.
Příliš časté odmítání zakázek ovšem naznačuje problémy ve vašem podnikání. Buď si neumíte zorganizovat práci tak, abyste byli opravdu efektivní, nebo máte příliš nízkou cenu. Zkuste si upřímně odpovědět na to:
- kolik byste chtěli vydělávat,
- kolik hodin denně jste ochotni práci věnovat,
- kolik různých klientů zároveň zvládnete ukočírovat.
Řešení se nabízí hned několik. V případě, že nevyděláváte tolik, kolik byste chtěli, je zdražení první krok. Pokud jste zavaleni zakázkami i tak, vyplatí se část práce delegovat na jiné specialisty. Případně se naučte lepšímu time manegementu a dostaňte prokrastinaci pod kontrolu.
Když se klient snaží usmlouvat cenu
Už nejste žádní nováčci, kteří půjdou s cenou dolů, jen aby poplatili účty a vytvořili portfolio. Protistrana, která neakceptuje vaši sazbu pravděpodobně nebude klient, se kterým to budete mít snadné. Samozřejmě jsou sektory, ve kterých je poměrně těsný rozpočet, většinou je to prostě jen snaha ušetřit a udělat z vás toho špatného, kterému jde o prachy. Sami poznáte, jaká z těchto variant je pravděpodobnější.
První reakce bude přirozeně snaha obhájit se. Je to ale zbytečné plýtvání energie. Slušně klientovi odvěťte, že v případě, že má pocit, že se mu jeho investice nevrátí, můžete mu doporučit levnější kolegy.
Nesouzníte s tématem projektu nebo s osobou klienta
S odmítáním projektů, kde vám není sympatický klient nebo náplň práce, se dřív nebo později setkáte. Odmítnutí nabídky z důvodu, že nesouzníte s tématem, se komunikuje poměrně snadno. Když zakázku nechcete přijmout z proto, že je vám protistrana nesympatická, je to už nepříjemnější.
Klasická taktika je tvrdit, že nemáte čas. Jako krátkodobé řešení to může fungovat. Jenže, co když bude klient ochotný si na vaši práci počkat i delší dobu? Vymýšlení výmluv je poměrně tenký led, na který bychom se nepouštěli. Další nepříjemná situace pak může nastat, když se roznese, že nemáte čas, přestože to není pravda. Nejlepší je upřímnost, ale v tomhle případě dobře promíchaná s diplomacií.
Dalším řešením pak je nastavit tak vysokou cenu, která vám vykompenzuje, že se nejedná zrovna o práci snů. To už si ale musíte obhájit sami před sebou, jestli vám to za to stojí.
TIP: Abyste získávali poptávky od klientů, se kterými jste na jedné notě, pečlivě si vyplňte informace „O mně“ na webu, na profilu v katalozích i třeba na LinkedInu. Potenciální klient tak získá hned lepší představu o tom, jestli sdílíte podobné hodnoty.
Poptávka neodpovídá vaší kvalifikaci
Často se můžete setkat s tím, že vás potenciální klient osloví s nabídkou něčeho, co ani nenabízíte. Důvodem může být neznalost oboru, případně si klienti nedají dost práce zjistit, co přesně nabízíte. V takovém případě je odmítnutí jasné a stačí poptávajícího jen odkázat na tu správnou osobu.
Jenže, co když zákazník chce něco, co jste dělali dřív, ale už se tomu nevěnujete? Než se začínající freelancer vyprofiluje do role odborníka, nabízí většinou širší portfolio služeb. Časem si posléze najde svůj hlavní obor a ve zbytku už se tolik nerozvíjí. V případě, že jste dostali takovou poptávku, je lepší klienta s vysvětlením přesměrovat na jiného specialistu.
Pokud se s tímto typem poptávek setkáváte pravidelně, zapátrejte, odkud chodí. Zkontrolujte následující:
- Pořádně si projděte své webové stránky nebo profesní profil v katalogu a ujistěte se, že tam máte jen aktuální informace.
- Vyhledejte si svoje jméno v Googlu nebo Seznamu a zkontrolujte, jestli například někde nemáte zapomenuté neaktuální landing pages.
- Zjistěte, jestli nemáte staré zápisy v katalozích služeb.
Nenechte poptávku bez odpovědi
Poptávka dorazila a vy jste vyhodnotili, že o ni nemáte zájem. Vždy si udělejte čas na odpověď, kde uvede důvody, proč zakázku nepřijímáte. Ghosting do profesní sféry nepatří. Poděkujte za projevenou důvěru a pokud je to možné, poskytněte doporučení na jiného freelancera. Než ale na někoho odkážete, ujistěte se, že by o projekt stál.
Pamatujte na to, že důležitější než vzít každou zakázku, je to, abyste nebyli přepracovaní, práce vás těšila a zvládali jste slíbené projekty odevzdávat včas. Jakmile před sebou budete hrnout spoustu úkolů, budete nespojení vy i klient. A to za to nestojí.