Na volné noze se vám někdy stane, že z vašeho vypiplaného díla profituje někdo jiný. Někdy je to pouze problém ega, jindy se jedná o protiprávní jednání. Jak tedy co nejlépe postupovat v případě, že vás někdo kopíruje?
Tenká hranice mezi inspirací a krádeží
Ať se vám to líbí nebo ne, kopírování je všude. Dělají to soukromníci, stejně jako velké firmy. Vzpomeňte si na Instagram a jeho inspiraci ve stories od Snapchatu. Kopírování osvědčených postupů nám pomáhá posouvat se vpřed, aniž bychom ztráceli čas vymýšlením celého projektu od píky.
Dosáhnout absolutní původnosti je prakticky nemožné. To trefně rozebírá Austin Kleon ve své knize Kraď jako umělec, ve které došel k závěru, že vše, co vytvoříme, je produktem naší zkušenosti. A naše zkušenost je pak zase souhrnem všeho, co prošlo našimi geny a smysly. Ale to rozhodně neznamená, že je v pořádku kopírovat ostatní bez vlastní přidané hodnoty. Jakmile najdete zkopírovaný jedna k jedné svůj text, design nebo produkt, není od věci se ozvat. Může se jednat o nekalou soutěž, které se lze bránit i právní cestou.
Jak vyhodnotit míru kopírování?
Než se dáte do osočování, zamyslete se nad tím, jak moc unikátní vaše dílo, služba nebo produkt je. Je rozdíl, pokud někdo kopíruje to, v čem jste na trhnu unikátní, nebo když vychází z obecně známé úrovně oboru. Není na škodu ani určitá míra sebereflexe, kdy si zametete před vlastním prahem a ujistíte se, že ani vaše práce nemá základy u nikoho jiného.
Než vznesete jakákoli obvinění, zajistěte si dostatek důkazů. Pokud důkazy chybí, nepouštějte se ani do sporů.
Co si zaznamenat? Určitě začněte tím, že zdokumentujete, jak vypadá originální práce vs. jak vypadá plagiát. Dále se zaměřte na to, v čem podle vás spočívá kopírování. A nezapomeňte ani na časovou osu vaší i kopírované práce.
TIP: Přečtete si o autorském právu na volné noze a zjistěte, jestli v něm také neděláte základní chyby.
Kdy kopírování řešit, a jak na to?
Pokud dojdete k závěru, že hranice inspirace byla překročena a vaše autorské dílo se objevilo jinde bez vašeho vědomí, začněte tím, že kopírovače upozorníte a požádáte ho o stažení. Vždy buďte zdvořilí, ne vždy za to dotyčný může. Mohlo se stát, že si například zaplatil za tvorbu loga u jiného freelancera a o tom, že se jedná o poněkud větší inspiraci jiným dílem, ani neví.
Podle postoje protistrany uvidíte, jak postupovat dál. V případě, že se vše vyřešilo v prvním kroku, máte po starostech. Když nepochodíte, zaznamenávejte komunikaci pro další případné řešení. Lepší je z tohoto ohledu komunikovat písemně.
Předžalobní výzva jako poslední pokus o smírné řešení
Po dobrém to nefungovalo, zkuste tedy přitvrdit. Často stačí kopírovače postrašit předžalobní výzvou, kterou mu zašlete. Větší váhu má samozřejmě ta, kterou pošlete pomocí svého právního zástupce. Jenže ani to není zárukou úspěchu. Dobře si promyslete, jestli se vám vyplatí vynaložit energii k řešení sporu soudní cestou. Každý případ je individuální, doporučujeme ho tak raději probrat s odborníkem, který vám dá realističtější náhled na to, jaké jsou vaše šance.
Nenechte si tím zkazit den
Je to sice otřepaná fráze, ale kopírování je vlastně forma lichotky, která vám dá najevo, že něco děláte dobře. Vy jste v pozici toho, kdo vše vymyslel, ten, kdo vás kopíruje, musí s nápady spoléhat na práci druhých, což není dlouhodobě dobře udržitelné. Máte tedy ohromnou výhodu. Proto se nenechte odradit a pokračujte v tom, v čem jste dobří.
Buďte lepší
I když kopírování může pěkně naštvat, neberte si to příliš osobně. Pořád je to byznys, a tam je občas potřeba mít ostřejší lokty. Takže až se z prvotního naštvání vynadáváte nebo třeba vyběháte, směřujte energii do tvorby. Vaše výhoda stále spočívá v tom, že jste byli první.
TIP: Pokud vám někdo zkopíroval texty z webu a nechcete se pouštět do řešení právní cestou, vyplatí se to alespoň neignorovat. Z hlediska SEO je totiž obtížné vyhodnotit, kdo text nahrál jako první a automaticky je upřednostněný web s větší autoritou. V tomto případě je tedy lepší texty udělat znovu, ideálně lepší.