Internet je první místo, kam se potenciální klienti nebo kolegové z oboru podívají, aby získali představu o tom, kdo jste a co děláte. Ne všechny údaje máte pod kontrolou, spoustu z nich ale naštěstí ano. A právě na ty se zaměříme v článku.
Co je digitální stopa a proč na ní záleží?
Digitální stopa je souhrn všech informací, které po sobě na internetu zanecháváte. Ať už se jedná o příspěvky na sociálních sítích, komentáře v diskuzích, nebo údaje, které o vás shromažďují weby. To vše přispívá k vytvoření vaší digitální identity. Asi tušíte, že jako freelanceři byste měli být na internetu snadno dohledatelní, zároveň ale potenciálního klienta nepotřebujete obohatit kontroverzními názory nebo bujarými fotkami z dřívějších dob.
Nezvládnutá digitální stopa ale může vést nejen k poškození dobrého jména a ztrátě důvěry u klientů, ale i třeba k úniku dat. Zároveň je ohrožené i vaše soukromí – může se stát, že vám někdo odcizí účet a vaše online identita si pak žije vlastním životem, aniž byste nad tím měli kontrolu.
Jak zjistit svou digitální stopu
Prvním krokem k tomu, abyste měli svou digitální stopu pod kontrolou, je zjistit, co o vás internet ví. Jak na to?
- Vyhledejte si vlastní jméno: Úplně nejjednodušší je zadat své jméno do vyhledávače (Google, Seznam…) a proklikat se informacemi, které na vás vyjedou. Ať už se jedná o různé profily, zmínky v článcích nebo fotografie. Stejně tak si proklepněte své mailové adresy.
- Prohledejte sociální sítě: Není od věci projet své sociální sítě a zjistit, co všechno je veřejně viditelné.
- Použijte monitorovací nástroje: Abyste nemuseli hledat zmínky každou chvíli ručně, využijte monitorovací nástroje, jako je například Google Alerts, které vás budou informovat, když se o vás online něco šustne.
Jak mít digitální stopu pod kontrolou?
I když digitální stopu nelze zcela vymazat (protože co se stane na internetu, zůstane na internetu), lze ji efektivně minimalizovat. Můžete tím lépe chránit své soukromí, zabránit zneužití osobních údajů a zlepšit kontrolu nad informacemi, které o sobě zveřejňujete.
Odstraňte staré a neaktivní účty
Jeden z nejefektivnějších způsobů je odstranění starých nebo neaktivních účtů. Ty můžou obsahovat údaje, se kterými se neztotožňujete, případně lákají hackery.
Projděte si proto staré účty (existují i nástroje, které vám pomůžou najít všechny služby, kde jste se kdy registrovali pomocí e-mailové adresy) a smažte je. Pozor – deaktivace účtu neznamená, že dojde k odstranění dat. Pokud to je možné, vyberte raději možnost trvalého smazání.
Pokud nechcete některé účty smazat nadobro, projděte aspoň staré příspěvky, komentáře nebo fotky a odstraňte obsah, který už neodráží vaši osobní nebo profesní identitu.
Omezte množství osobních informací na veřejných profilech
Sociální sítě a online platformy shromažďují velké množství informací, které lidé sdílejí veřejně. Často si ani neuvědomujeme, kolik detailů o sobě sdílíme i s cizími lidmi. Zkontrolujte všechny své veřejné účty a přehodnoťte, jaké informace a s kým sdílíte.
Většina sociálních sítí nabízí možnost přizpůsobit, kdo vidí váš obsah. Na Facebooku můžete například upravit, kdo vidí vaše příspěvky, přátele a osobní údaje. LinkedIn zase umožňuje nastavit, jestli jsou vaše pracovní zkušenosti viditelné jen pro vaše spojení, nebo pro širokou veřejnost.
TIP: Oddělte soukromý život od profesního tím, že si vytvoříte dva oddělené účty – jeden pro osobní život a druhý pro profesní. To ale stále neznamená, že byste se měli na osobním prezentovat tak, abyste se za to před potenciálními klienty museli stydět. Dohledat osobní účet nebývá nijak složité.
Co když dojde k ukradení účtu?
Máte k ukradenému účtu stále přístup? Okamžitě změňte heslo na silné a unikátní. V případě, že používáte stejné heslo na více platformách, změňte ho i tam. Rovnou si pak nastavte dvoufázové ověřování, které se nedá tak snadno prolomit.
Jestliže se k účtu nedostanete, kontaktujte co nejrychleji zákaznickou podporu dané platformy. Šance na vrácení ale nejsou úplně závratné. Proto rovnou dejte vědět klientům a kolegům, co se stalo, aby byli opatrní a ignorovali podezřelé zprávy.
Pokud by útočník zneužil váš účet k podvodným aktivitám, je důležité to nahlásit nejen dané platformě, ale také na policii.
TIP: Zjistěte, jestli vaše e-mailová adresa nebyla součástí datových úniků – stačí ji projet na stránkách Have I Been Pwned.
Jak chránit svou online identitu
Než abyste museli zametat případné potíže, je dobré jim předcházet. Na co se v prevenci zaměřit?
- Volte silná hesla a dvoufázové ověřování: Hesla přilepená na monitoru jsou už přežitek. Používejte silná unikátní hesla pro každý účet a nastavte dvoufázové ověřování tam, kde je to možné. Pro takový případ se hodí správce hesel, jako je například Keeper, LastPass a řada dalších.
- Buďte opatrní se sdílením osobních informací: Nikdy nesdílejte citlivé osobní informace na veřejných fórech nebo nezabezpečených webových stránkách. Dávejte pozor na phishingové útoky a neklikejte na podezřelé odkazy. Zdá se to jako samozřejmost, ale vzhledem k tomu, jak je tento nešvar častý, opakování neuškodí.
- Nepodceňujte zabezpečení: Všichni o tom ví, ale ne všichni to dělají – řeč je o zabezpečení v podobě antivirových programů a také o pravidelném aktualizování daného softwaru.
- Pozor na veřejné Wi-Fi sítě: Veřejné sítě bývají často nešifrované a může se tak stát, že vám někdo bude nahlížet do dat. Proto na nich nechoďte na důležité účty, pokud zároveň nepoužíváte VPN.
- Dávejte pozor, s čím souhlasíte: Mnoho aplikací a webových služeb žádá o přístup k citlivým údajům, jako je vaše poloha, kontakty nebo kamera. Dejte si pozor, jaká oprávnění udělujete. A promyslete, jestli vám za to stojí aplikace, které žádají přístup k údajům, které nepotřebují pro svou základní funkci.
- Šifrujte: Šifrování je klíčovým nástrojem pro ochranu citlivých dat před neoprávněným přístupem. Používejte šifrované cloudové úložiště pro sdílení souborů s klienty. Pokud posíláte citlivé informace e-mailem, používejte šifrování e-mailů, abyste ochránili své zprávy před nechtěným přečtením.
Jak na budování pozitivní online reputace
Kdybyste pro svou digitální stopu chtěli udělat něco navíc, pusťte se do aktivního budování dobré reputace. Třeba tím, že budete udržovat své profesionální profily aktuální a dobře strukturované – ať už se jedná o LinkedIn, nebo o profil v našem katalogu freelancerů.
Další možností je tvorba hodnotného obsahu. Publikování článků nebo sdílení úspěšných projektů může zvýšit vaši viditelnost a důvěryhodnost mezi potenciálními klienty. Zaměřte se na obsah, který ukazuje vaše dovednosti a přínos pro obor.
O něco méně časově náročná je pak aktivní účast v online komunitách. Účast v diskuzích, sdílení zkušeností a podpora kolegů v online prostředí pomůže s budováním vazeb i získáváním nových příležitostí.
Vaše online prezentace může rozhodnout o tom, jestli vás potenciální klient osloví, nebo ne. Pravidelná kontrola, aktualizace a správa digitální stopy vám pomůžou udržet si profesionální image, chránit si soukromí a posílit osobní značku. Rozhodně se tady vyplatí být proaktivní a nechat digitální stopu pracovat ve svůj prospěch.