Pracujete z domova, a vaše produktivita nebyla nikdy vyšší? Pokud tomu tak není, dá se to změnit. Hned se dozvíte, jak.
Když se z benefitu stane povinnost
Žádné dojíždění, klidné pracovní prostředí, a když máte hotovo, nemusíte sedět na židli a vymýšlet, co by se ještě dalo udělat do konce pracovní doby. Pracovat z domova je prostě sen. Dokud se nezačne měnit v noční můru a produktivitu nevystřídá prokrastinace. Nečekejte, že se z vás díky pár radám stane jiný člověk a už nikdy nebudete muset hledat motivaci. Jen prostě přistupujte k celé produktivitě jako k souboru dovedností, které lze zlepšovat. Na čem tedy zapracovat?
1. Vymezte si pracovní dobu
Být k dispozici 24/7? Jak si vás mají vážit klienti, když si nevážíte ani sami sebe? Každý z nás potřebuje mít část dne jen pro sebe a nechat za sebou kancelář zavřenou. I tu pomyslnou. Proto si na práci vyhraďte jen určitou denní dobu, během které budete na příjmu. Samozřejmě to neznamená, že budete ignorovat urgentní záležitosti. Buďte lidští, ale vymezte si hranice.
2. Připravte se, jako byste šli do kanceláře
Pohodlné tepláky nebo pyžamo tu správnou pracovní náladu nastartují málokomu. Pokud bojujete s produktivitou, respektive s jejím nedostatkem, zkuste si výkony podpořit trošku uměle. Když se obléknete, jako byste šli do kanceláře, tělo (a hlavně mozek) se nastaví do pracovního režimu. Pavlovův reflex funguje spolehlivě.
3. Vytvořte si místo jen na práci
První dny je zábava pracovat z postele nebo gauče. Po chvíli to ale ztrácí kouzlo. A vy se pak můžete přistihnout, že v posteli přemýšlíte nad projektem i při usínání, nebo že usínáte při práci na projektu. Ideální je mít doma vlastní pracovnu, ale stačí, když si vytvoříte svůj pracovní kout u stolu.
4. Vytvořte si priority
Co hoří a co počká na další týden? Ostatní body můžete obejít, u tohoto to raději v rámci zachování duševního zdraví nezkoušejte. Pokud jste zavalení prací, sepište si všechny úkoly, které vás v nejbližší době čekají. U něčeho bylo pozdě už včera, jiné úkoly po domluvě s klientem bez problémů přesunete na jiný termín. Každému z nich přiřaďte prioritu, a pak už je začněte postupně odškrtávat. S organizací úkolů vám pomohou i online nástroje, jako je například Trello nebo Asana.
5. Zůstaňte v kontaktu
Jedna z nejtěžších věcí na home office je sociální izolace. V době, kdy nemůžete změnit prostředí a zajít do kavárny nebo coworkingu, je nesmírně důležité udržovat kontakt s klienty i ostatními členy projektu. A tím nemyslíme jen písemný. Videokonference výrazně usnadní komunikaci a rozhodně lépe namotivují než desítky zdlouhavých e-mailů. Scházet se takto můžete například na Zoomu, kde spustíte celý meeting na pár kliknutí.
6. Dělejte si přestávky
Nevyplýtvejte si všechno nasazení naráz. Přestávky na protažení, pití nebo jídlo se pozitivně projeví hlavně v dlouhodobém horizontu. Při přestávce si vyvětráte mozek a třeba v něm sepnou správné neurony, které pomohou vyřešit úkol, na kterém jste se zasekli. Na to je skvělá technika Pomodoro, kterou vymyslel Francesco Cirillo už v 80. letech minulého století. Spočívá v rozvržení času na jednotlivé pracovní úseky, které vždy odděluje krátká přestávka. Po 25 minutách práce následuje 5 minut pauza. Během každého úseku se věnujte jen jednomu úkolu. Kdyby vás napadlo něco k jinému úkolu, jen si to zapište a zase pozornost vraťte zpět k rozpracovanému úkolu. Po 4 úsecích následuje větší pauza okolo 15 až 30 minut.
7. Poznejte svoje pracovní návyky
Teď si budeme trochu protiřečit, ale pokud jste na home office nováčci, poznejte nejprve svoje pracovní návyky, než začnete zkoušet různé techniky. Jděte na to prostě zlehka. Dejte si jasné denní cíle, které máte reálnou šanci zvládnout. A začněte na tom dělat. Žádná technika vás nespasí, jen vám pomůže, pokud už nějaké návyky máte.