Najít díru na trhu a přijít s úplně novým produktem nebo službou se zadaří spíš výjimečně. Pravděpodobnější je, že ve svém oboru budete narážet na konkurenci. A tu se vyplatí dobře poznat. Díky tomu budete mít jasnější představu s kým máte tu čest. Zjistíte, jak si vůči ní stojíte, odhalíte slabiny, ze kterých můžete těžit, a také si realističtěji nastavíte ceny. Ale hezky popořadě.
Jak poznat, kdo je konkurence?
Většina vaší konkurence se nachází v onlinu. K jejímu nalezení proto využijte vyhledávače (Google a Seznam). Do nich zadejte názvy vašeho odvětví, produktů i kategorií. A nezapomeňte vyhledat i své jméno nebo název firmy. Tím zjistíte, jestli na vás někdo necílí svoje PPC kampaně.
Stejně tak je důležité proklepnout konkurenci i offline. Tady je potřeba se trochu poptat. Konkrétně se ptejte dodavatelů, obchodního oddělení nebo zákaznické podpory. A také samotných zákazníků (například formou online dotazníku), od kterých se dozvíte, nad kým dalším uvažovali před vámi. Na konkurenci si posvítíte i účastí na oborových konferencích.
Až si vytvoříte seznam nejdůležitější konkurence (nezapomeňte ani na nepřímou konkurenci s příbuznými produkty nebo službami), je na čase se na ni podívat pěkně zblízka.
Zjistěte o konkurenci co nejvíc
Tady začíná ta správná stalkerská část. Na koho konkurence cílí? V jaké geografické oblasti působí? Jaké změny se u ní dějí? Co používá za marketingové nástroje? Něco budete muset zjistit pěkně postaru ručně, na spoustu toho ale najdete nástroje, které vám to usnadní.
Mezi úplné základy patří SWOT analýza, při které zjistíte silné a slabé stránky organizace a také příležitosti a hrozby z vnějšího prostředí. Tu si rozhodně proveďte i pro své podnikání.
- S – strengths (silné stránky)
- W – weaknesses (slabé stránky)
- O – opportunities (příležitosti)
- T – threats (hrozby)
V případě, že to povaha oboru dovolí, objednejte od konkurence a projděte si celým nákupním procesem. Také se vyplatí přihlášení k odběru newsletteru (ideálně ne z firemního e-mailu) a sledování na sociálních sítích. Zjistíte, jak se zákazníkem komunikuje, kde jí to vázne i to, na čem naopak musíte zapracovat vy.
A tady už slibované nástroje na podrobnější rozbor konkurence:
- Sledování změn oceníte zejména u silného konkurenta, kdy i malá změna může mít velký dopad na vaše podnikání. K tomu slouží nástroj Versionista.
- Jaké marketingové nástroje konkurence používá zjistíte například na stránce BuiltWith. Dozvíte se vše od hostingu až po používané analytické nástroje.
- Jak si konkurence vede ve vyhledávačích zjistíte například pomocí služby Collabim
- Rychlost webových stránek (ideálně i těch vlastních) zjistíte na stránce Page Speed Insight. Můžete mít klidně lepší produkt než konkurence, ale pokud se web nenačte do tří vteřin, zvyšujete pravděpodobnost, že netrpělivý zákazník odejde dřív, než to vůbec zjistí.
- Zmínky o konkurenci sledujte například pomocí nástroje Mentions.
Analýza konkurence není rozhodně jednorázová aktivita. Je potřeba ji čas od času zaktualizovat a držet krok.
Buďte lepší než konkurence
A co teď se všemi informacemi? Nemusíte být nutně nejlevnější ani největší, přesto můžete být úspěšní. Po analýze si proto vytvořte srovnání tabulku s konkurencí a také si položte několik otázek, díky kterým vytvoříte seznam s návrhy na zlepšení.
- Kde máte mezery a mohli byste to dělat lépe?
- V čem se můžete odlišit?
- Můžete nabídnout oproti konkurenci i něco navíc?
Určitě konkurenci slepě nekopírujte. Ani velké firmy nutně nemusí vždy dělat všechno správně. A také si vás zákazníci lépe zapamatují, když budete odlišitelní. Prostě kromě dat používejte i selský rozum.
Nemáte čas na podrobnou analýzu nebo nezvládnete objevené nedostatky opravit sami? Oslovte freelancery z našeho katalogu, kteří jsou připravení pomoct jak se samotnou analýzou, marketingovou strategií, tak i s úpravou vašeho webu nebo e-shopu.