Chybí vám v zaměstnání dostatek flexibility, nebo máte pocit, že jste objevili díru na trhu? Vykročit na volnou nohu a stát se freelancerem je logický krok v obou případech. Stanete se sami sobě šéfem a nebudete limitováni pracovní dobou ani místem. Netvrdíme, že freelancing není dřina. Poradíme vám ale, jak zvládnout začátky, které bývají nejtěžší.
Najděte si obor, který vás naplňuje
Pokud se ve svém volném čase věnujete něčemu, co vás baví a naplňuje i bez nároku na honorář, máte z části vyhráno. Než ale vykročíte na volnou nohu, věnujte čas podnikatelské přípravě. Jsou vaše služby nebo produkty přínosné? Kdo je vaše konkurence a v čem jste lepší? Vypracování podnikatelského plánu vás ušetří spousty nemilých překvapení.
Naučte se hledat zakázky
Nejjednodušší cesta, jak dát o svých službách vědět, je registrace v katalogu freelancerů, který spojuje firmy se specialisty. Jedním z takových katalogů je právě i freelance.cz, kde najdete stovky projektů, které potřebují obsadit těmi správnými lidmi.
Další možností je aktivně odpovídat na inzeráty, nebo oslovovat firmy napřímo, i když nikoho zrovna nehledají. Na takové oslovení se dobře připravte a rovnou přijděte s návrhem vylepšení, jinak vaše zpráva zůstane nezodpovězená.
Důležité je zmínit, abyste neodmítali ani zakázky, na které si nevěříte. Většinu know-how získáte až prací na různých projektech.
TIP: Přečtěte si, jak získat zakázky i bez referencí.
Najděte si mentora
Možná vás to překvapí, ale mentora si můžete najít, aniž by o tom dotyčný věděl. Stačí, když publikuje zajímavý obsah, jehož čtení vám pomáhá v posunu ve vašem oboru.
Časem bude přínosnější najít si mentora, se kterým můžete probírat vaše konkrétní problémy osobně. Buďte sociální a pohybujte se v oborových diskuzích nebo na akcích. Nebojte se oslovovat ani výrazně zkušenější kolegy z oboru. V případě, že si lidsky sednete, domluvte se na pravidelných schůzkách (klidně online), kde budete probírat, co vás zrovna pálí. Zadarmo to pravděpodobně nebude, ale věřte, že když za rady platíte, budete si jich mnohem víc vážit. Další výhoda takového kontaktu je možnost předávání zakázek, na které už dotyčný nemá kapacity.
Od začátku myslete na budování dobrého jména
Budování dobrého jména trvá celý život, pokazit si ho můžete během několika minut. Vaše jméno nebo osobní značka je bez nadsázky to nejdůležitější, co v podnikání máte. Proto už od začátku dělejte svou práci svědomitě, dodržujte, co slíbíte a hlídejte si i to, jak se projevujete – pracovně i ve svém volném čase. Svět onlinu totiž málokdy zapomíná. Co dalšího pro budování a udržení dobrého jména potřebujete?
Naučte se pracovat efektivně
Udělejte z dodržování termínů svou konkurenční výhodu. Ze začátku to bude snadné, ale jakmile se vám začnou nabalovat zakázky, je čím dál těžší zorientovat se v jednotlivých projektech i klientech. S plánováním nemusíte spoléhat jen na papírový diář, přehledně si vše zorganizujete díky online nástrojům jako jsou Trello nebo Asana, které vás upozorní na blížící se deadline jednotlivých úkolů i podúkolů.
Pozor na to, abyste nezašli do extrému, kdy budete mít práce nad hlavu a nebudete umět odmítnout žádnou další zakázku. Tento stav je dlouhodobě neudržitelný a je to spolehlivá cesta k vyhoření. Proto si určete pracovní dobu, během které budete pro klienty k dispozici. Ve volném čase nezapomeňte na odpočinek, při kterém načerpáte síly.
Neprodávejte svůj čas pod cenou
Zdravé sebevědomí je pro podnikání velmi důležité. I když řešení ceny může být z počátku, kdy si ještě tolik nevěříte, nepříjemné, je důležité ohodnotit svou práci realisticky. Věřte, že nízkou cenou nikomu dobrou službu neuděláte. Vy budete mít problém se uživit a konkurenci naštvete snižováním hodnoty i jejich práce. Přečtěte si, jak si cenu ověřit a co vše do ní musíte zahrnout, aby dávala smysl.
Vzdělávejte se
Každý obor se vyvíjí a bez aktivního vzdělávání brzy ztratíte přehled. Sledujte oborové diskuze, čtěte blogy zkušenějších kolegů a hlavně neusněte na vavřínech.
Ještě bychom závěrem zmínili důležitou radu. Na začátku podnikání si určete hranici, přes kterou nepůjdete. Ne každé podnikání vyjde, není to ostuda, je to prostě realita. Pokud do vámi určené doby nebudete výděleční, nebo budete své podnikání stále dotovat bez vidiny zisku, nelámejte to přes koleno. Nikdo neříká, že to příště nedopadne lépe.