Firmy a najímání freelancerů: Jak vybrat kvalitního odborníka?

Řešíte projekt, na který chcete najmout vhodného freelancera? Naučte se hledat a oslovovat specialisty tak, aby byly spokojené obě strany.

Zaměstnanec na plný úvazek může být v řadě oborů poměrně drahý luxus, zejména pokud firma funguje na projektové bázi. Stejně tak vznikají ultraspecializované profese, u kterých je sehnání zaměstnance nejen nevýhodné, ale dost často také skoro až nemožné. Spousta společností proto přechází na najímání freelancerů, kteří firmě přinesou úspory, letité know-how i další výhody. Jenže jak k najímaní freelancerů přistupovat, aby byly obě strany spokojené?

Freelancer není váš zaměstnanec

Při najímání freelancerů je poměrně zásadní uvědomit si skutečnost, že odborník na volné noze není váš zaměstnanec. Řadu z nich na volnou nohu přivedl důvod, že se nechtějí nikomu podřizovat, zato chtějí dělat pro klienty přínosnou práci. Obě strany fungují jako partneři. Myslet si tak, že je vaše vyjednávací pozice mnohem výhodnější, je dobrá cesta k tomu, jak nedosáhnout dohody.

Vymezte si rozpočet

I mezi kvalitními volnonožci jsou obrovské rozdíly. Dobrý freelancer odvede svou práci kvalitně a včas a nemusí být nutně ani drahý (pořád ale mějte na paměti to, že nelze srovnávat hodinovou sazbu zaměstnance a freelancera). Dražší pak jsou špičkoví odborníci, kteří v oboru už mají vybudované nějaké jméno. Cenově ještě jinde samozřejmě budou odborníci s mezinárodním přesahem, které bychom bez nadsázky mohli nazvat celebritami ve svém oboru.

Uvědomte si, že za freelancera sice zaplatíte nemalou částku, ale jeho práce se vám může mnohonásobně vrátit. Proto dobře promyslete, kolik jste ochotní investovat, než začnete vůbec hledat.

Snaha ušetřit za každou cenu se vám nakonec prodraží. Pokud najdete levného freelancera, který neodvede práci dostatečně dobře, budete muset platit ještě za práci kvalitního odborníka, který vše přepracuje. Proto raději rovnou přeskočte k druhému bodu a zaplaťte více hned napoprvé.

Nízká cena se prodraží

Jako nejjednodušší cesta k hledání odborníka se nabízí různá tržiště, jako je například Fiverr. Na nich ale freelanceři mnohdy soutěží co nejnižší cenou. Už to by mělo fungovat jako vykřičník. Zaběhnutý specialista pravděpodobně nebude zaregistrovaný na platformě, kde se o zakázky soupeří nízkou odměnou. Odborníci ve svém oboru si naopak mohou dovolit ceny pravidelně zvedat, protože jejich přínos pro firmy je natolik významný, že se jim i přesto vyplatí. O zakázky tak ve většině případů nouzi nemají.

Tím neříkáme, že jsou všechny platformy sdružující freelancery špatné. Například online katalogy, mezi které patří i freelance.cz, nezasahují do volného trhu a nenutí své členy soupeřit cenou.

Dalším příkladem platformy, která může velmi dobře fungovat jako zprostředkovatel, je takzvaná butiková agentura, která se zaměřuje na propojování úzce specializovaných expertů s firmami.

Dejte na reference

Vysokou cenu si může nastřelit každý. Jednou dvakrát to třeba projde, ale časem vyjde najevo, že vlastně nemá co nabídnout. Proto se podívejte po referencích, které mohou být při výběru vhodného specialisty velmi nápomocné.

I když trochu sklouzáváme k posuzování odbornosti podle toho, jak je daný freelancer vidět/slyšet, není to vždycky směrodatné. Expertem může být i někdo, kdo nepořádá přednášky a drží se více pozadí. Spousta specialistů jsou introverti, proto se i tady vyplatí spíš řídit referencemi.

Nehledejte za 5 minut 12

Špičkových odborníků je jen omezený počet a bývají vytížení na měsíce až roky dopředu. Řešit spolupráci až v momentě, kdy včera bylo pozdě, se v tomto případě velmi nevyplatí. Ale ani odmítnutím poptávaného freelancera to pro vás nemusí končit. Specialisté na volné noze spolu často úzce spolupracují a mohou vám poskytnout cenné kontakty na méně vytížené kolegy. Jen při hledání počítejte s možností, že to nepůjde tak rychle, jak jste doufali.

Nechte jednat ty, kteří rozhodují

Je poměrně častý jev, že freelancera osloví s poptávkou zaměstnanec, který v rozhodovacím procesu nemá žádné slovo. Obě strany komunikují a když už to vypadá to, že už je vše domluvené, zapojí se do procesu vyšší management a z domlouvání sejde. Je to zbytečná ztráta času pro obě strany.

Další bod takového domlouvání je, že nižší management může brát freelancery jako soky, a komunikace je nastavená špatně už od samotného začátku.

Proto by najímání měla řešit rovnou osoba s rozhodovací pravomocí, která chápe, že freelancer je pro firmu přínosem a že specialista na volné noze nejeví zájem o nahrazení žádného ze stávajících zaměstnanců.

Samozřejmě každý freelancer je jiný a je proto potřeba brát v potaz to, že neexistuje žádný zaručený návod na to, jak navázat spolupráci. Vždy by ovšem v tomto partnerství měla mít svoje místo důvěra a respekt obou zúčastněných stran.