Rozhovor se zakladatelem společnosti Simonem Gravelem.
Freelance.de je s více než 235 000 freelancery a 41 000 firmami a 600 poskytovateli personálních služeb přední německou platformou pro freelancery. V exkluzivním rozhovoru zakladatel společnosti Simon Gravel vysvětluje, jak bude jeho platforma v budoucnu nabízet ideální podporu pro firmy a profesionály na volné noze – a proč je internacionalizace freelance.de oboustranně výhodnou příležitostí pro další růst.
Simone, jak se změnil trh freelancerů od založení freelance.de v roce 2007?
Když byl freelance.de v roce 2007 založen, nebyl trh s freelancery v Německu příliš etablovaný. Tato forma práce ještě nebyla tak oblíbená a přijímaná jako dnes. Na trhu sice existovalo několik pracovních portálů, ale neexistovaly téměř žádné platformy pro odborníky, kteří by nabízeli své odborné znalosti na volné noze. S naším inovativním modelem členství jsme představili nový a efektivní obchodní model pro freelancery, smluvní firmy a agentury. Jako jedna z prvních tržišť freelancerů v Německu jsme firmám umožnili získávat odborníky pro své projekty nebo pro projekty svých zákazníků flexibilním a organickým způsobem.
Podařilo se vám dodržet slib k 10. výročí, že zdvojnásobíte počet inzerovaných projektů?
Od roku 2007, kdy se zlepšila přenosová rychlost internetu a kdy se ve firmách prudce zvýšila akceptace využívání externích pracovníků, trh skutečně explodoval. Většina firem dnes oceňuje výhody samostatně pracujících odborníků ve svých projektech. S více než milionem úspěšně inzerovaných projektů a více než 235 000 registrovanými freelancery může freelance.de tento vzestupný trend potvrdit. Svůj slib zdvojnásobit počet denně inzerovaných projektů z přibližně 250 na 500 jsme překonali.
Jaký je váš další velký milník?
Naším cílem není jen nabízet na freelance.de „více“ projektů, ale poskytovat našim uživatelům skutečnou přidanou hodnotu. Z tohoto důvodu rozšiřujeme naše portfolio ve třech směrech:
Chceme, aby naši freelanceři pracovali na zajímavých projektech. Abychom to zajistili, zintenzivňujeme naši strategickou spolupráci s firmami. To umožňuje získat exkluzivní přístup k projektům prostřednictvím různých iniciativ pro klientské společnosti a náboráře. Neustále pracujeme na zlepšování integrace do personálních a úkolových procesů našich zákazníků a partnerů. To vede k transparentnějším, rychlejším a úspěšnějším cyklům přidělování.
Také vylepšujeme způsob, jakým naši freelanceři prezentují svou práci. Cílem je pomoci jim lépe se propagovat a rychleji navazovat kontakty s klienty. Nedržíme se obvyklého stylu prezentace; přidáváme věci jako hodnocení a neustálé aktualizace dostupnosti a zájmů. Díky tomu je snazší rychle najít vhodného partnera. Kromě toho v současné době revidujeme prezentaci portfolia našich freelancerů, aby se mohli efektivněji prodávat a rychleji budovat úspěšné vztahy se zákazníky. Také se vydáváme na globální cestu – mezinárodní expanze je naším dalším velkým krokem.
Jaká byla vaše motivace pro expanzi do zahraničí?
Pocházím z Kanady a již mnoho let pracuji v různých zemích. Vždy mě fascinovaly různé kultury, rozmanitá pracovní prostředí a jedinečné přístupy jednotlivých zemí k práci na projektech. Vzhledem k tomu, že společnosti jsou stále flexibilnější, pokud jde o práci na dálku, dávalo smysl uvažovat o expanzi do zahraničí. Nyní je patrný rostoucí trend, kdy zahraniční společnosti hledají flexibilní odborníky z Německa a němečtí odborníci stále častěji vyhledávají mezinárodní výzvy. Náš mezinárodní růst s tímto vyvíjejícím se trendem dokonale koresponduje.
Jak pokračuje internacionalizace?
Za poslední dva roky jsme ušli dlouhou cestu. Naši digitální platformu pro freelancery jsme odstartovali nejen na freelance.cz a freelance.co.uk, ale také na freelance.ca a freelance.jobs v USA – celkem máme nyní osm zemí! To znamená více zajímavých příležitostí pro firmy i freelancery. Lidé dnes chtějí pracovat za hranicemi a my jsme přímo u toho a podporujeme tuto pracovní revoluci našimi platformami. Freelanceři dnes mohou pracovat prakticky odkudkoli a naším cílem je podporovat je na každém kroku od získání projektů až po jejich úspěšné dokončení.
„Firmy mají z internacionalizace freelance.de prospěch: mohou inzerovat své projekty v Evropě nebo Severní Americe a najímat odborníky z obou kontinentů.“ Simon Gravel, zakladatel freelance.de
Jak mezinárodní je práce na volné noze?
Jsme skutečně mezinárodní společnost. Naše kanceláře v Mnichově, Brně, Montrealu a Naples spolu úzce spolupracují. V týmu freelance.de pracují lidé z více než jedenácti různých zemí. Jako hlavní jazyky používáme angličtinu a němčinu. Naše týmy se mohou pochlubit značnou mírou rozmanitosti. Mezinárodní expanze má v našich strategických cílech prvořadý význam.
Jak se daří přidávat nové země? Jak se liší jednotlivé trhy?
V nových zemích jsme zavedli náš obchodní model naprosto stejným způsobem, s technikou i vším ostatním. Protože se však platformy a trhy liší svou vyspělostí, je stále ve hvězdách, zda budeme muset na některých místech přístup upravit. Ohlasy na náš obchodní model jsou celkově pozitivní a v některých oblastech rosteme ještě rychleji. Naše současné mezinárodní trhy – Česká republika, Ukrajina, Polsko, Rumunsko, Velká Británie, Kanada a USA – vykazují podle toho, co jsme zjistili, podobné trendy. Nejsme však univerzální; v našem přístupu zohledňujeme analýzy specifické pro daný trh, jako je předběžná kvalifikace kontaktů, údaje o lokalitě a ověřování mobilních zařízení. Všimli jsme si například, že freelanceři na východ od Německa jsou spíše mladší. A v Severní Americe se lidé ve srovnání s Německem mnohem více zajímají o profesionály na volné noze, a to díky specifickým výhodám trhu, jako jsou zákony a přístup zaměstnavatelů.
Výzvy pro freelance.de jsou zřejmé: více projektů pro naši komunitu na volné noze, více kvalifikovaných pracovníků pro naše poskytovatele projektů. Větší využívání nových technologií a z toho plynoucí možnosti pracovat na dálku jako freelancer z nejrůznějších zemí dále rozšíří svět freelance.de, což je situace výhodná pro všechny zúčastněné.
Jaké jsou vaše další cíle?
Chceme bedlivěji sledovat projekty, abychom mohli lépe posoudit jejich kvalitu a atraktivitu. Jde nám o to, abychom ještě efektivněji propojovali specialisty s klienty a projekty. Naše strategie zahrnuje zapojení se do celého procesu – od vyhledávání a prodeje až po poprodejní podporu. Obě strany tak mohou těžit z věcí, jako je bezplatné pojištění odpovědnosti, právní smlouvy, kontrola dodržování předpisů a správa účtů. Je to výhra pro všechny!
Chcete proniknout na další trhy?
V příštích několika letech plánujeme růst po celém světě. Britský a americký trh jsou klíčové pro získávání nových firem a profesionálů na volné noze. Naším cílem je mít brzy na našich platformách více než 1 000 vysoce hodnotných projektů denně a naši němečtí freelanceři se na tom mohou podílet také. Stále zkoumáme možnosti, jak naši platformu rozšiřovat a vylepšovat. Je to tu stále dost vzrušující!