Jako UX designéři, copywriteři, grafici, programátoři i další kreativní profese na volné noze se s autorským právem setkáte v mnoha podobách. Ať už se jedná o váš výstup klientovi, nebo budete pro svou práci používat autorská díla, která vznikla rukou někoho jiného. Co pod autorské dílo spadá, a jak právně ošetřit jeho používání?
Co je vlastně autorské dílo?
Za autorské dílo považujeme vše, co vytvořil člověk a vložil do toho svou kreativitu. Z pohledu zákona se jedná o literární, umělecká i vědecká díla. Jedná se o fotografie, texty, hudbu i počítačové programy. Spadají sem návrhy loga, wireframy a dokonce i mapy, pokud se nejedná o mapu v katastru (neměli byste tak volně šířit ani například screenshot z Google Map, pokud na něm nenecháte logo tvůrce). Jedná se vlastně o všechna díla, u kterých můžeme říct, že mají přidanou tvůrčí hodnotu. Nemusí být jedinečná, ale stačí, že jsou původním výtvorem. Autorský zákon chrání nejenom dokončené dílo, ale i všechny jeho vývojové části. A k jejich použití potřebujete mít vždy souhlas autora.
K čemu slouží autorská práva?
Autorský zákon slouží jako ochrana díla před zneužitím a také dává klientovi jistotu, že vámi dodané dílo je původní. Dílo jako takové nemůžete prodat, protože se jedná o vaše duševní vlastnictví. K jeho používání ovšem můžete poskytnout licenci.
Kdy autorské dílo můžu použít?
Autorské dílo můžete libovolně použít, pokud jste sami autorem. Pro užití cizího autorského díla stačí mít souhlas autora, ale pozor, souhlas je kdykoli odvolatelný. Proto je lepší ošetřit ho smlouvou. Nemusí se nutně jednat o tištěný dokument, stačí si náležitosti potvrdit písemně e-mailem. Aby byla smlouva platná, je potřeba mít písemný souhlas obou zúčastněných stran.
Ve smlouvě také definujte způsob užití. Musí být dílo používáno přesně v získané podobě, nebo můžete dělat úpravy? Bez souhlasu autora totiž úpravy nejsou možné. Stejně tak je dobré definovat, jestli dílo poskytujete na neomezenou dobu, nebo jen na určité časové období.
Je bezpečné používat fotky a grafiky z fotobank?
Že nemůžete volně používat stažené fotky z internetu asi není potřeba zdůrazňovat. Souhlas autora je potřeba i v tomto případě. A i když by používání autorských děl z fotobank (například placený Shutterstock, nebo bezplatný Unsplash) mělo být z pohledu zákona bezproblémové, není to vždycky pravda. Ne vždy totiž dílo nahraje samotný autor, a je dost možné, že o užívání svého díla ani neví. Určitě si tak raději zkontrolujte, jestli fotografii nebo grafiku do fotobanky nahrál opravdu autor.
Co když moje autorské dílo někdo neoprávněně používá?
Nemělo by se to stávat, ale občas k tomu přeci jen dojde. Máte nafocené produkty nebo unikátní texty na svém webu, které najednou vidíte u konkurence? Jako jejich autor máte nárok se bránit a domáhat se jejich odstranění, a dokonce se domáhat i náhrady škody. Pokud by to nešlo řešit pouhou domluvou, budete mít nejjednodušší, když se obrátíte na odborníka, který vám pomůže postupovat dále.
Věděli jste, že i když smluvně odsouhlasíte používání svého autorského díla konkrétní firmě, neznamená to, že je dílo možné použít například pro dceřinou firmu, i když ji vlastní stejný člověk? V takovém případě je potřeba další souhlas.
Autorské právo a budování značky
Pokud se svými službami nebo výrobky nebudete vystupovat pod svým jménem, ale rozhodli jste se pro vytvoření značky, mrkněte nejprve na to, jestli název už není zaregistrovaný (k vyhledání ochranných známek slouží TMview). Pak také doporučujeme koupit domény se všemi koncovkami (ne pouze „.cz“). Je to nejjednodušší způsob, jak předejít případným doménovým sporům.
Ochranná známka a její výhody
Chcete se vyhnout sporům o původnost loga, sloganu i dalších nezaměnitelných znaků své značky? Zaregistrujte si je jako ochrannou známku. Díky tomu se v případných sporech známkou prokážete a nemusíte zdlouhavě prokazovat, ze dané logo nebo slogan opravdu používáte a že jste pod nimi dostatečné známí.