Uvádět ceny u produktů je v dnešní době naprostá samozřejmost. Jenže co když prodáváte služby? Je výhodnější ceny uvádět veřejně, nebo se vyplatí sdělit je až na poptání?
Na otázku, jestli uvádět na webu nebo v katalogu freelancerů cenu, nelze odpovědět tak snadno, jak by se mohlo zdát. Na jednu stranu jsou lidé, tedy i vaši potenciální klienti, velmi orientovaní na cenu, na druhé straně existují obory, ve kterých cena platí za cennou obchodní informaci. Vždy tak záleží na tom, co a komu poskytujete.
Veřejně nebo ne?
Jestli dát ceník veřejně závisí na více faktorech. Jedním z nich jsou třeba standardy odvětví, ve kterém podnikáte. Pokud je ve vašem oboru obvyklé ceny zveřejnit, nezveřejněním odradíte spoustu potenciálních klientů, kteří nemají chuť a čas doptávat se na to, kolik by je to stálo. Rychlejší pro ně bude podívat se ke konkurenci, která má jasně daný ceník, a urychlit si tak výběr.
Další faktor, který můžete zohlednit, je vaše kvalifikace. Když vás nikdo nezná, nebude mít motivaci zjišťovat vaši sazbu přes formulář. Pro špičky v oboru ale platí jiná pravidla než pro začátečníky. Tyto odborníky jde klient/zákazník poptávat napřímo, protože chce jejich odborný pohled, cena není pro výběr natolik rozhodující. Takoví specialisté si mohou dovolit neuvádět cenu veřejně a domluvit ji až podle konkrétních požadavků.
Nevýhody veřejného ceníku
Jít s kůži na trh může být nepříjemné. Lidé z vašeho okolí vidí, kolik si účtujete, a aniž by znali všechny souvislosti, které odlišují práci na volné noze od té v zaměstnaneckém poměru, dojdou si k vlastním závěrům, které ne vždy budou lichotivé. Veřejný ceník s sebou ale nese i další nepříjemnosti. Nejčastější problémy jsme shrnuli v následujících bodech.
Zjednodušujete to konkurenci
Veřejný ceník může nahrát do karet konkurenci, která takto bude přesně vědět, kolik nabídnout, aby byla o chlup levnější než vy. Na druhou stranu, vážně chcete, aby nízká cena byla vaše jediná konkurenční výhoda? S vyšší kvalifikací je v pořádku požadovat i vyšší odměnu.
Menší prostor pro manévrování
Rádi ke každému přistupujete individuálně a cenu domlouváte podle konkrétních možností? Rozdílná cenovka pro mezinárodní korporaci se statisícovým rozpočtem, nebo pro malého klienta, který má rozpočet o nulu menší, je zcela legitimní. Pokud ovšem zveřejníte svou sazbu, přijdete o možnost smlouvání a tím pádem i o zakázky, které by pro vás mohly být zajímavé.
Odrazení potenciálních klientů
Jakmile potenciální klient uvidí vaši sazbu, může si to rozmyslet. Což je výhoda i nevýhoda. Odradit takto klienta, pro něhož jste mimo rozpočet spoří čas oběma stranám. Na druhou stranu ale můžete přijít i o ty klienty, kteří jen přesně neví, co od služby očekávat a mohli byste jim vše vysvětlit během úvodní schůzky.
Výhody veřejného ceníku
Po vyzdvihnutí nevýhod byste mohli nabýt dojmu, že se vás snažíme od zveřejnění ceny odradit, opak je ale pravdou. I argumenty pro veřejný ceník jsou dostatečně silné.
Zvyšujete svou důvěryhodnost
Zveřejněním ceny dáváte najevo, že znáte hodnotu své práce a nebojíte si říct o adekvátní odměnu. Klienta, který nejde po nejnižší nabídce, ale hledá profesionálního freelancera pro svůj projekt, dokáže tento přístup ocenit. Tato transparentnost v lidech také vyvolává dojem, že se na ně nesnažíte vyzrát a dostat z nich vyšší cenu, než jakou služba stojí.
Přilákáte zákazníky, kteří chtějí transparentní jednání
Řadě lidí je nepříjemné odesílat poptávku na cenu nejen z důvodu, že je to zdlouhavé, ale také je poměrně nepříjemné zjistit, že na to vlastně nemají. Veřejně dostupný ceník je tohoto ušetří a mohou si tak vybrat z nabídky, která odpovídá jejich rozpočtu.
Odradíte klienty, kteří nebudou ochotni vaši cenu zaplatit
Dostáváte často na poptávky na cenu a jakmile ji pošlete, je ticho po pěšině? To, že se vaše cena neshoduje s představou většiny klientů, ještě neznamená, že jste udělali chybu v cenotvorbě. Jen nevyužíváte síto, kterým neprojdou ti klienti, kteří na vás nemají rozpočet, případně nedokážou práci freelancera adekvátně ocenit. Veřejně zobrazený ceník vám může uspořit spoustu času s odepisováním a také nervy při handrkování se o odměnu.
Hodinová sazba, balíček nebo cena za projekt?
Zatímco u produktů denní potřeby je cenovka jasná a nikdo nebude přemýšlet na tím, proč houska stojí právě tolik, u služeb je to poněkud komplikovanější. Klient sice chápe, že si vývojář bere za hodinu tolik a tolik, ale stejně neví, kolik ho to ve finále bude stát, protože netuší, jak dlouho zadaná práce zabere. A právě proto se při uvádění ceny zaměřte na to, aby to pro zákazníka bylo srozumitelné.
Cenu můžete uvádět hned několika způsoby: hodinově, v balíčku nebo projektově. Zatímco konzultace klidně naceníte hodinově, pro fotografické služby bude srozumitelnější cenový balíček, tvorbu loga si zase můžete nacenit projektově. Vždy je potřeba, aby zákazník tušil, kolik ho to ve výsledku bude stát.
U kreativních profesí, u kterých nejde práci tak snadno nacenit, můžete uvádět cenový rámec od–do, který poptávajícímu pomůže udělat si alespoň hrubou představu o výsledné ceně. Protože než mít nesrozumitelný ceník, je lepší raději neuvádět žádný.