Neustále zapnutý počítač se začne zpomalovat a není tak efektivní, jak bychom si přáli. Často postačí pouhý restart, aby zas dělal svou práci dobře. A to samé by se dalo aplikovat i na naši kariéru. Nepotřebujete se také zbavit restartem nefunkčních věcí, které vás zpomalují?
Kdy je vhodný čas na restart?
Poznat, že je čas na změnu, není vždy tak jednoduché. Z práce, která nás zpočátku bavila se ta radost vytrácí tak nějak postupně. Vlastně si toho nemusíme dlouho ani všimnout a začneme nový stav brát jako normu. Proto je potřeba trochu sebereflexe. Sedněte si, dopřejte si dostatek času a zamyslete se nad tím, s jakými vizemi jste začali podnikat a kde jste teď.
Možná zjistíte, že děláte práci, která vás nenaplňuje. Možná máte tolik klientů, že nezbývá čas na osobní život. Nebo zjistíte, že té kapacity máte naopak spoustu a klienti nemají o vaše služby najednou zájem. Kariérní úklid s menším nebo větším restartem bude v každém případě vítaný. Nemusí jít nutně o změnu oboru, někdy postačí přehodnocení ceny, úprava portfolia nebo vyřazení některých služeb.
Pokud tedy řešíte změnu zaměření (například užší specializaci), změnu cílové skupiny (z velkých hráčů chcete přesedlat na malé projekty i naopak) nebo pociťujete, že vaše služby nestíhají jít s dobou, nevyhnete se určitému rebrandingu, který bude rezonovat s vámi a vašimi klienty. Vždy je však potřeba, abyste si udrželi důvěryhodnost a působili na klienty srozumitelně.
Jak na to?
Definujte si svoje nové cíle
Vaše podnikání je výsledkem dlouhodobé práce. Proto si jeho změna zaslouží i delší přemýšlení, než uděláte první kroky. Opustit jistoty je vždycky riziko, které mnohdy vyžaduje i měsíce příprav. Nejprve se však zamyslete nad základními otázkami. Tedy proč se do změn chcete pustit a co je cílem vašeho restartu?
Cítíte se zahlcení a chtěli byste z nabídky ubrat služby, které vás nenaplňují a věnovat se tomu, v čem jste dobří a pro klienta přínosnější? Dřete i o víkendech a stejně si sotva vyděláte jen na nutné životní a provozní náklady? Nedokážete odmítat zakázky a postupně se z nadšení pro práci stal workoholismus? Důležité je najít tu správnou motivaci a od ní se odrazit.
Udělejte si průzkum trhu
Zejména pokud se uchylujete k určité změně specializace, vyplatí se věnovat energii průzkumu trhu. Uděláte si přehled o konkurenci, aktuálních trendech a samozřejmě i o cílové skupině, abyste změny provedli v souladu s přáními a potřebami nejen svými, ale také platících zákazníků.
Přehodnoťte stávající cenovou strategii
Je vaše cenová strategie udržitelná a konkurenceschopná? Pokud jste zavaleni zakázkami, jste buď sakra dobří, nebo se dost možná prodáváte pod cenou. Ale nízká cena nemusí být vždy zárukou dostatku práce, příliš nízká cena totiž vzbuzuje nedůvěru o vaší odbornosti a může potenciální klienty odradit. Cenotvorba na volné noze je kapitola sama pro sebe, více jsme ji proto rozebrali v samostatném článku, kde najdete nejdůležitější body tohoto procesu.
Aktualizujte si portfolio
Každý kariérní restart si zaslouží i restartování vašeho portfolia. Nezapomeňte si tak upravit profil na LinkedInu, v profesních katalozích, jako je například freelance.cz, a samozřejmě nevynechte ani své webové stránky.
Projděte si jednotlivé sekce svého profilu, aktualizujte zastaralé informace a ujistěte se, že vyzdvihujete služby, které jsou pro vaše podnikání nejdůležitější. Nechávat z nostalgie v nabídce služby, kterým se už nechcete dále věnovat, je zbytečná ztráta času pro potenciální klienty i pro vás.
A ještě jedna závěrem. Pokud si nevíte se změnami rady, nebojte se najmout odborníka z řady freelancerů, který vám na váš problém koukne čerstvým okem a poradí s dalšími kroky. Konzultace vám pomůže dostat se z rozcestí na tu správnou cestu a může výrazně urychlit přerod vašeho podnikání.