Zakázky tvoří jeden z pilířů každého podnikání a jejich shánění je proto výzva, která přímo ovlivňuje váš (ne)úspěch. Když se s ní nezvládnete popasovat, dřív nebo později se v byznysu zadrhnete. Co dělat pro to, aby se nepříjemné předpovědi nenaplnily? Mějte v záloze a využívejte různé taktiky a metody pro navazování spoluprací.
Nejzajímavější postupy jsme shrnuli do velkého přehledu, který nasměruje a inspiruje začátečníky i zkušené freelancery. Snažili jsme se vytipovat univerzální doporučení, abyste si z nich mohli vzít co nejvíce, ať už se jako volnonožec zabýváte grafikou, obchodem nebo pečením dortů.
1. Nebuďte neviditelní, vytvořte si online vizitku
Zásadní rada v „době internetové“ – prezentujte se v online světě. Jakkoliv. Nemusíte hned pořizovat web (ačkoliv se jedná o nejpřínosnější možnost). I profil na LinkedIn nebo stránka na Facebooku či jiné podobně rozšířené platformě splní svůj účel, tedy ukazovat vás a vaše služby.
Potřebujete být zkrátka dohledatelní, mít snadno přístupnou vizitku, na kterou odkážete potenciální klienty, když si to situace vyžádá. Hezky zpracované CV ve formátu .pdf je sice fajn, ale ve freelancingu druhořadé. „Živé“ a aktuální portfolio hraje prim.
Nejlepší volbu představují webové stránky, protože vám poskytují více možností, jak zaujmout, přesvědčit, budovat značku a pozici na trhu nebo i automaticky prodávat. Při využití bezplatných verzí nástrojů typu Webnode či Wix budou náklady na založení nulové. Jen počítejte s omezeními z hlediska funkčnosti a designu. Proto když ne rovnou, tak po čase se určitě přikloňte k plnohodnotnému řešení*.
* V některém z příštích článků se na téma výhod a nevýhod webu pro živnostníky podíváme podrobněji. Nenechte si to ujít, buďte s námi na Facebooku! Najdete tam další užitečné rady, tipy na přínosné zdroje a materiály (a sem tam i trochu humoru).
2. Sledujte oborové diskuze/skupiny a přispívejte do nich
Tento bod navazuje na předchozí, protože se také točí kolem doporučení, abyste byli vidět na internetu. Najděte webová fóra či skupiny na sociálních sítích se zaměřením na „váš“ obor a aktivně se do nich zapojte – vyjadřujte se k probíraným tématům, přicházejte s vlastními nápady a postřehy, raďte a pomáhejte.
Časem se tak můžete dostat do pozice rádce a experta, kterého si komunita i přihlížející vybaví, kdykoliv to bude potřeba. Navíc budete mít přehled o tom, co zrovna hýbe danou problematikou.
A mimochodem, například na Facebooku se ve specializovaných skupinách objevují poptávky po službách, na které byste jinde vůbec nenarazili.
3. Navštěvujte (networkingové) akce a navazujte kontakty
Využijte sílu setkání tváří a tvář a účastněte se oborových seminářů, konferencí a workshopů. Seznámíte se s novými lidmi, mezi kterými se může nacházet i váš budoucí klient. Nebo přinejmenším zprostředkovatel spolupráce. Efekt „známý známého“ funguje výborně i mezi živnostníky/podnikateli.
4. Motivujte klienty k doporučování vašich služeb
Reference získá nový náboj, když ji bude šířit přímo váš klient. Zkuste se proto zamyslet, jak ho efektivně navést k tomu, aby se o vás zmiňoval. Kvalitní služby jsou základ, to snad nemusíme připomínat… Aktivní dlouhodobé doporučování vyžaduje „něco víc“, motivaci k akci. Co takhle nabídnout bonusy a slevy?
5. Dělejte první krok
Znáte to. Občas narazíte na něco, co by si zasloužilo vylepšení – od vás. Nebojte se proto oslovovat eventuální odběratele vašich služeb sami od sebe. Pamatujte přitom ale na tenkou hranici mezi dobře míněnou radou a vtíravou reklamou. Slušně a věcně upozorněte na objevený nedostatek, zdůvodněte, proč se jedná o problém, navrhněte další kroky. A také podotkněte, že se o ně dokážete postarat.
6. Spojujte se s kolegy i „přespolními“
Dobré vztahy s ostatními odborníky utváří nejen příjemnou a inspirativní atmosféru v oboru, ale především příležitosti. Jestliže někomu dochází kapacita, může vás přizvat do projektu nebo vám zakázku přenechat ke kompletnímu odbavení.
Vyplatí se soustředit i na freelancery z příbuzných oblastí. Například pokud jste marketér, hodí se vám znát grafiky, copywritery, PPC specialisty apod. Svému klientovi pak pomůžete v mnohem větším rozsahu, protože mu zajistíte i dodávku služeb, na které se přímo nespecializujete.
Časem tak můžete s dalšími volnonožci fungovat v kooperačním módu, kdy si vzájemně „dohazujete kšefty“ a zastupujete se v době nemocí a dovolených.
7. Předávejte informace
Provozujte blog, tvořte videa nebo podcasty, pořádejte přednášky či kurzy a ukazujte, že jste expert, který svému řemeslu skvěle rozumí.
Jedná se o podobný princip, jako když přispíváte do diskuzí. S tím rozdílem, že vaše názory nezapadnou. Ve skupinách nebo komentářích se většinou vyjadřuje více specialistů, co vás mohou svým nasazením zastínit. Pokud však vytváříte vlastní „materiál“ na vlastním prostoru, hlavní role je vaše.
Jakmile váš potenciální klient začne řešit otázky, na které mu můžete dát odpověď (třeba prostřednictvím publikovaného článku), jdete mu díky obsahu naproti. Takže vás objeví například při vyhledávání určitého tématu ve vyhledávači. (Chcete se o tomto dozvědět víc? Zajímejte se o obsahový marketing a SEO.)
8. Vyzkoušejte mikrozakázky
Narovinu – tato varianta se neřadí mezi velká zakázková lákadla, protože s (mikro)zakázkami na portálech typu Stovkomat, Já udělám či Webtrh se pojí jeden nešvar. Bývají slabě ohodnocené. Proto k nim přistupujte spíše jako k určité formě propagace s přidanou hodnotou. Dají vám reference, kontakty, zkušenosti. A možná vám pomohou otevřít dveře k zajímavějším spolupracím.
9. Prohlížejte i klasické pracovní inzeráty
Věnujte čas také inzerci na běžných pracovních serverech. Pro firmy jste atraktivní, máte totiž IČ… Ale řada z nich se stále drží přesvědčení, že potřebují výhradně in-house člověka na HPP, co s nimi bude v kanceláři od 8:00 do 16:00. Buďte akční (a trochu „drzí“) – předložte jim svou freelance nabídku.
Uveďte argumenty, proč pro ně bude výhodné činnosti dané pozice outsourcovat na externistu. Zkrátka se prodejte. A možná to nakonec dopadne. Samozřejmě se to týká oborů, ve kterých se dá pracovat na dálku.
10. Vyhledávejte přes konkrétní fráze
Asi je vám jasné, že řada poptávek po spolupráci s freelancerem se k vám nedostane. Nikdo nezvládne mít oči všude. A to platí i u zadavatelů. Znají jen část ze všech míst, na kterých mohou shánět potřebného experta na volné noze.
A tak se třeba s potenciálními klienty míjíte. Ale tohle riziko jednoduše snížíte – vytipujte slovní spojení, pod kterým by vás mohl někdo hledat, a naťukejte je do vyhledávače. Čím pečlivější při zadávání dotazu budete, tím přesnější výsledky se vám zobrazí. Proto nastavte vhodný časový úsek, lokalitu či jazyk, ať se nemusíte probírat zastaralými nebo jinak nerelevantními inzeráty.
Příklady dotazů:
- „Hledáme externistu na…“
- „Hledáme freelancera na…“
- „Hledáme název pozice externě“
- „Hledáme živnostníka/OSVČ název oboru“
Stoprocentně vymyslíte spoustu kombinací a hesel, co vás navedou k ideálnímu obsahu. A nehrajte si s nimi jen na Seznamu či Googlu, vyzkoušejte i Facebook.
11. Registrujte se na specializovaných portálech
Neměli byste chybět u nás na freelance.cz a případně dalších stránkách, které slouží ke snadnému propojování firem a nezávislých profesionálů.
Zajistíte si přístup k poptávkám po spolupráci a nejen to. „Vystavíte“ sebe a své schopnosti v katalogu expertů, ve kterém společnosti pátrají, když potřebují freelancera. Neváhejte a zaregistrujte se hned teď. A možná se ještě dnes budete radovat z nové zakázky!
12. Naplánujte promo akci pro bývalé klienty
Popřemýšlejte nad tím, jestli by nestálo za to spojit se s minulými klienty. Možná jste jim dodávali službu, co by zas po určité době mohli potřebovat. Samozřejmě ale „nechoďte s prázdnou“, nabídněte věrnostní bonus. Sleva, úvodní konzultace zdarma, přednostní zpracování – benefit může mít různou podobu.
13. Zaplaťte si reklamu
Zde asi nemusíme nic vysvětlovat. Pokud vám to rozpočet dovolí, ukrojte z něj na placenou propagaci. Podle typu podnikání zvolte online či offline prostředí a zapůsobte na svou cílovou skupinu pěknými PR články, bannery, plakáty apod.
Vypozorovali jste společný znak téměř všech uvedených rad? Je to propagace. V menší nebo větší míře figuruje u většiny doporučení, protože k freelancingu neodmyslitelně patří. Naučte se s ní pracovat a spolehněte se, že „lovení zakázek“ bude snazší, než se vám dosud mohlo jevit.
A na úplný závěr máme poslední tip: při domlouvání spolupráce komunikujte přátelsky, vstřícně a v případě textu bez chyb a překlepů. Když nejednáte osobně, utváříte dojem i přes zdánlivé maličkosti. Rozhoduje pak například intonace hlasu v telefonu nebo kvalita písemného vyjadřování v e-mailu.
Co se na volné noze osvědčilo vám? Máte vlastní metody na hledání a získávání zakázek?
Podělte se v komentáři!