Úplatek v podobě švestiček ze zahrádky nebo flašky vína sice klientovi může udělat radost, ale když bude pokulhávat vaše profesionální stránka, moc toho nezachráníte. O každý vztah je potřeba pečovat průběžně, ne pouze v případě, když vám teče do bot. Jako freelancer už dobře víte, že bez (spokojených) klientů vám byznys od ruky nepůjde. Jak se tedy postarat o to, aby vám spolupráce klapala?
Proč se vám vyplatí udržovat klienty spokojené?
Výhod plynoucích ze spokojených klientů je hned několik. V první řadě vybudujete dlouhodobé spolupráce, díky kterým nebudete muset stále hledat nové a nové klienty. I když se jedná o jednorázovku, bude vás spokojený klient rád doporučovat dál, případně se za vámi vrátí, až bude poptávat znovu služby freelancera a nepůjde lovit do konkurenčních vod. A v neposlední řadě můžete dostat kvalitní referenci, která se ve vašem portfoliu bude vyjímat, a také zvýší vaši důvěryhodnost.
Všechno výše psané vede ke stabilnějšímu příjmu a jako příjemný bonus také ušetříte čas, který byste jinak museli vkládat do oslovování potenciálních klientů.
Jak tedy budovat spokojené vztahy s klienty?
Berme v potaz, že nejste jediný odborník na danou tematiku a klienty nezískáte jen tím, že existujete. Kromě odevzdávání dobře odvedené práce tak budete muset vynaložit i trochu úsilí na to, aby klient nebyl spokojený jen s prací, ale také s celou spoluprací. Většina toho pro vás nebude novinkou, ale některé věci se čas od času vyplatí připomenout.
Volte si ty správné klienty
I když tahle věta zní jako otřepané klišé, něco na ní pořád je. Když si s klientem nesednete, těžko se vám bude dobře pracovat na dlouhodobém vztahu. Takže než se budete věnovat dalším bodům, je dobré se zamyslet nad tím, jaké klienty si vybíráte. Máte podobné hodnoty? Nezpochybňují vaši odbornost a sazbu? V tom případě máte napůl vyhráno.
Komunikujte a dodržujte hranice
Posílal vám klient před několika dny e-mail, který se jen nakupil mezi ostatní? Nenechávejte zprávy bez odpovědi, působí to neprofesionálně a vysíláte signál, že si klienta nevážíte. Pokud vám však dotazy pravidelně chodí po pracovní době, nemusíte samozřejmě odpovídat obratem i když je zrovna lehce po půlnoci. V takovém případě je dobré si s klientem znovu potvrdit časy, ve kterých jste dostupní, aby věděl, kdy může s odpověďmi počítat. Případně odpověď napište hned, jestli na to máte prostor a chuť, ale využijte funkci naplánovat odeslání, kde si navolíte čas vaší běžné pracovní doby. Díky tomu nebudete vzbuzovat dojem, že jste dostupní 24/7 a předejdete zklamání, když neodpovíte obratem.
To samé však platí pro vás. Pokud máte pocit, že jste přišli na geniální řešení v neděli večer, zapište si ho a klientovi zavolejte až v jeho pracovní době. Oboustranné respektování hranic je důležité v jakémkoli vztahu, tento nevyjímaje.
TIP: Zvolte si hlavní kanál komunikace, který vyhovuje oběma stranám. Někdo lépe funguje v mluvené komunikaci, jiný preferuje e-maily. Důležité je, aby se obě strany cítily komfortně.
Berte deadliny smrtelně vážně
Nalijme si čistého vína – řada freelancerů má s dodržováním termínů problém. To ale neznamená, že se za to schováte také a budete předstírat, že je to norma. Naučte se deadliny realisticky odhadnout, abyste klienta nenechali zbytečně čekat.
Samozřejmě ne vždy jde všechno podle plánů. V takovém případě stačí dát včas vědět a domluvit se na případném řešení. Navíc pokud odevzdáváte práci často po termínu, dlouho budovaná důvěra s klientem tím značně utrpí. Když máte však reputaci spolehlivého freelancera, klienti vás budou rádi doporučovat dál.
Udržujte klienty v obraze
Projekt je vaším společným dílem. Nenechávejte si tak progres pro sebe a informujte klienty o průběhu prací, ať je udržujete v obraze. Nemusíte vždy čekat, až se vám ozvou první. Nejenže to působí profesionálně, ale také dáváte najevo, že vám záleží na jejich názoru a berete je jako rovnocenné partnery.
Průběžným informováním navíc předejdete případným nedorozuměním a nápravu zjednáte okamžitě. Což je pro obě strany příjemnější možnost, než když budete muset předělat několikatýdenní práci.
Naučte se řešit konflikty konstruktivně
Ne vždy budete se svými klienty souhlasit – a to je v pořádku. Pokud dokážete situaci deeskalovat a konflikt vyřešit, neznamená to žádný zásadní problém.
Kritika není nikdy příjemná, ale zkuste si ji nebrat osobně a podívejte se na problém z pohledu klienta. Tak se vám lépe podaří dosáhnout souhlasu. Nezapomeňte ale na to, že klient není váš šéf a najal si vás jako odborníka, pokud tedy víte, že máte pravdu, není potřeba zbytečná úslužnost a ustupování. Jen vše držte v profesionální rovině a páru upusťte až v soukromí.
TIP: V případě, že je klient trochu potížista a nemůžete si momentálně dovolit o něj přijít, přečtěte si, jak zvládat spolupráci s náročnými klienty.
Doplňujte si znalosti
Sebevzdělávání je jedna z věcí, které děláte nejen pro sebe, ale také pro klienty. Díky tomu, že budete mít stále relevantní informace, nabízíte klientům to nejlepší, co je momentálně na trhu dostupné.
To nejdůležitější bychom tedy měli. Teď ještě nezapomeňte na to, že klienti jsou také jen lidé, prostě s nimi jednejte tak, jak byste chtěli, aby ostatní jednali s vámi.