Pro řadu firem i jednotlivců se najímání freelancerů stalo normou. Nicméně někdy nastanou okamžiky, kdy je potřeba spolupráci ukončit. A zatímco zaměstnance nezačnete ze dne na den ignorovat a musíte s ním během propouštění projít všechny formality, u freelancerů se tak často neděje. Jak tedy ideálně ukončit spolupráci s freelancerem (a nezavřít si případně dveře nadobro)?
Nejčastější důvody ukončení spolupráce
K ukončení spolupráce s freelancerem může dojít z různých důvodů, ať už jsou překážky na jeho straně, nebo na té vaší. Shrňme si ty nejběžnější z nich.
- Nesoulad v kvalitě práce: Pokud zjistíte, že kvalita odevzdané práce neodpovídá vašim očekáváním nebo dohodám, může to být důvodem pro „vyhazov“. Nejprve však zjistěte, jestli se jen nestala chyba v komunikaci a dejte prostor pro nápravu. (Koukněte na návod, jak připravit zadání, podle kterého je radost pracovat, se kterým ta nedorozumění minimalizujete.)
- Nedodržování dohodnutých termínů: Pokud freelancer opakovaně nedodržuje dohodnuté termíny a nestíhá projekty včas, může to negativně ovlivnit vaše podnikání, ukončení spolupráce je v takovém případě namístě.
- Navýšení sazby mimo váš rozpočet: Navyšování ceny freelancerů je běžné a je spíše výjimkou, když se tak neděje. Nejde jen o inflaci, ale také o to, že se freelancer musí stále dovzdělávat a zlepšovat. S větším know-how se pak často pojí i vyšší cena. Pokud se vám nadále freelancer nevyplatí, je v pořádku spolupráci ukončit.
- Škrty v rozpočtu: Častým důvodem k ukončení spolupráce bývá, když proběhly změny v rozpočtech a na externí pracovníky nezbývá dostatečný budget.
- Nesoulad: Někdy se stane, že si prostě lidsky nesednete. I to může být dostatečný důvod proč ve spolupráci nepokračovat.
Ghosting jako velké ne
O tom, že ghosting není rozhodně jen doménou milostných vztahů, by mohl vyprávět nejeden freelancer. Nechat spolupráci vyšumět je možná jednoduché, ale určitě ne etické a profesionální. Necháváte druhou stranu s tím, že neví, kde se stala chyba, což může být značně frustrující.
Dalším problémem je, že nedáte freelancerovi dostatek času na nalezení jiného klienta a můžete tak způsobit výpadek příjmu, protože na vás měl vyhrazený určitý prostor v měsíci. Pokud byste případně chtěli někdy v budoucnu navázat tam, kde jste skončili, nemusí se to setkat zrovna s pochopením.
Napište, zavolejte, nebo se sejděte osobně
Pracujete 100% remote, nebo se potkáváte osobně? Jestliže pracujete na dálku, je naprosto v pořádku rozvázání spolupráce řešit e-mailem nebo telefonicky. V případě, že se běžně potkáváte osobně, určitě je vhodnější to řešit napřímo.
V každém případě komunikujte otevřeně. Pokud se za ukončením spolupráce skrývá změna vaší finanční situace, je dobré to sdělit a nenechat freelancera v tom, že je chyba na jeho straně. Když naopak nechcete dále spolupracovat například z důvodu nespolehlivosti, i to je dobré otevřeně sdělit.
Dejte freelancerovi dostatek času
Jedna věc je rozvázání spolupráce z důvodu nedodržení dohodnutých podmínek, jiná zase když překážky nastanou na vaší straně. V případě, že s freelancerem nemáte žádné rozbroje, určitě je vhodné dopřát mu dostatek času na ukončení spolupráce, aby mohl dokončit rozpracované projekty a najít si za vás případně náhradu.
Jestliže však spolupráce na freelancerově straně vázne, nemusíte být zbytečně úslužní a nabízet ústupky. I tak však jednejte profesionálně a s emocemi na uzdě.
Nezapomeňte odebrat přístupy
I když ukončení proběhne bez problémů, stejně nezapomeňte odebrat veškeré přístupy do vašich interních systémů. Nezapomeňte ani třeba na sdílené dokumenty v Google Drivu nebo přístupy do aplikací na správu projektů a týmovou spolupráci, jako je například Trello nebo Asana.
Málokdo by se vám chtěl mstít a využít při tom neodebraných přístupů, ale vždy je lepší mít tyto věci pod kontrolou než pak hasit případné následky.
Nabídněte napsání reference
V případě, že ukončení spolupráce nebylo zapříčiněné nedostatky na freelancerově straně, nabídněte kompenzaci v podobě vypracování reference, která se bude vyjímat v portfoliu. Buďte konkrétní a vypíchněte reálné přínosy spolupráce, když k tomu přidáte ještě špetku emocí, nic tím nezkazíte.
Ujistěte se, že vám nikde nevisí nezaplacená faktura
V neposlední řadě pak nezapomeňte srovnat veškeré platby za provedenou práci. Měla by to být samozřejmost, ale občas neškodí si i takové věci znovu připomenout. Nezaplacené faktury vám s dobrým jménem totiž rozhodně nepomohou.