Nastavit si správnou cenu je poměrně dřina. Co všechno při jejím výpočtu musíte zohlednit, a jak si zkontrolovat, jestli náhodou neprodáváte pod cenou?
Pokusy a omyly při cenotvorbě už máte za sebou? Pojďte zjistit, jestli máte cenu nastavenou realisticky. Jít cestou nejnižších cen se vám z dlouhodobého hlediska rozhodně nevyplatí.
Co se v ceně musí promítnout
Jak zjistit, že svoji práci neprodáváte pod cenou? Projděte si všechny svoje provozní náklady a sečtěte je. Tím získáte minimální částku, kterou potřebujete každý měsíc získat jen pro účely podnikání. Co vše je potřeba zahrnou?
- Provozní náklady: V nákladech se promítají všechny provozní věci, jako je pronájem kanceláře, software, materiál, náklady na odvody, pojištění a podobně.
- Náklady na získání zakázky: Na volné noze za vámi jdou i veškeré náklady na získání zakázek. Jako zaměstnanec to máte poměrně snadné. Dojedete za potenciálním klientem ve služebním autě a vše platí zaměstnavatel. Freelancerovi se tyto náklady musí promítnout už v ceně.
- Náklady na reklamu: Spoléhat na to, že se o vás někdo dozví jen na základě dobře odvedené práce, je romantická představa. Investovat do reklamy a připravit si půdu pro získání nových klientů je věc, kterou byste podcenit neměli. A reklama samozřejmě něco stojí.
- Náklady na vzdělávání: Není snad obor, který by se nevyvíjel. Abyste drželi krok s konkurencí, vyhraďte si část peněz na vzdělávání a seberozvoj – různé přednášky, workshopy a školení vám zvyšují profesionalitu, a tím pádem i cenu.
- Náklady na externí služby: Zejména jako plátci DPH potřebujete k ruce účetní. Občas třeba vyřizujete i smlouvy přes právníka. I tyto náklady by se vám v konečné ceně měly promítnout.
- Náklady na budoucnost: Pokud se nechcete ve stáří spokojit s naprostým minimem, promítne se do nákladů spoření a případné investice.
- Dovolená: Jako zaměstnanec máte ze zákona nárok na 20 dní dovolené plus několik státních svátků k tomu. Jako freelancerovi vám ale peníze přichází jen tehdy, když pracujete. Proto by vaše sazba měla pokrýt i dny na odpočinek.
Porovnejte cenu s konkurencí
Pokud nemáte unikátní výrobek nebo službu, podívejte se ke konkurenci, za kolik prodává ona. Pokud máte výrazně nižší sazby, nemusíte se bát jít s cenou nahoru. Snažit se být vždy ten nejlevnější se dlouhodobě nevyplácí. Spíš přemýšlejte, jak se od konkurence odlišit, abyste si mohli dovolit i vyšší cenu.
Kolik hodin měsíčně zvládnete pracovat?
Zatímco jako zaměstnanec v práci mnohdy několik hodin pracovní doby jen odsedíte, na volné noze vykazujete práci hodinově nebo projektově. Kromě čistého odpracovaného času se tak v ceně musí promítnout i čas věnovaný seberozvoji, vzdělávání i sebepropagaci. Pokud nemáte sklony k workoholismu, je vysoce nepravděpodobné, že byste odpracovali stejný počet hodin jako kdybyste byli v zaměstnaneckém poměru.
Započítejte svou odbornost a zkušenosti
Jinou cenu budete mít na začátku kariéry, než po několika letech zkušeností a dokončených projektech. Jste lepší než konkurence? Máte pro klienta přidanou hodnotu? To vše si můžete dovolit promítnout do ceny.
Proč nejít pod svou cenu
Nižší cenou možná krátkodobě nalákáte nové klienty nebo zákazníky, z dlouhodobého hlediska si nijak nepomůžete. Spíš naopak. Ani pokud budete nejlevnější, nemáte záruku, že se zakázky pohrnou. Ona extrémně nízká cena může působit spíš negativně. Pokud si stojíte za svou odborností, není nic špatného na tom, nechat si za to zaplatit. Další negativum příliš nízké ceny je to, že bohužel kazíte trh i ostatním freelancerům v oboru.