Máte pocit, že den má málo hodin? Práce se kupí a deadliny kolem vás sviští jeden za druhým? Možná jste si na sebe nabrali víc práce, než dokážete zvládnout. Nebo jen máte problém s time managementem a produktivitou. Řešit se dá obojí. Jak?
Vytvořte si systém, ve kterém se vyznáte
Pokud pracujete pro více klientů, je občas těžké zorientovat se v termínech. Někdo se zvládne udržet v obraze díky papírovému diáři, dalšímu vyhovují nástroje, které mu automaticky připomenou, že se blíží deadline. K tomuto účelu slouží například Trello, ve kterém si vytvoříte nástěnky s úkoly včetně zaškrtávacích seznamů.
Ať už používáte klasické nebo online plánovače, pište si do nich i odhadovaný čas práce. Tak budete mít přehled o tom, jestli je reálné ještě přibrat další projekt, nebo už máte plno.
TIP: Nezapomeňte si práci trackovat (například pomocí aplikace Toggl). Díky tomu odhalíte, kolik času opravdu věnujete pracovním úkolům a kolik z toho je prokrastinace.
Neodkládejte
Pocit naprostého zavalení paradoxně vede k tomu, že začnete prokrastinovat a odkládat, co se jen dá. Což samozřejmě způsobí další nabalení úkolů. Dostat se do tohoto kolotoče je snadné. Naštěstí je poměrně snadná i cesta ven. Prostě začněte dělat jednu věc po druhé. Jako první vyřešte nejjednodušší úkoly, které odškrtnete do pár minut. Pracovní nasazení bude s každým dalším hotovým úkolem zase o něco lepší.
TIP: Definujte si pracovní dobu. Když budete vědět, že vše musíte stihnout například do pěti, budete lépe odolávat nástrahám prokrastinace.
Udělejte z časového presu benefit
To, že víte, kolik toho za den musíte stihnout, je ale také velká výhoda. Časová tíseň vás krátkodobě nabudí. Jste kreativnější, práce jde lépe od ruky a blížící se termín vykřeše nápad i tam, kde bylo předtím pusto. Když se nenecháte zavalit pocitem, že nic nestíháte, můžete toho využít ve svůj prospěch. Každopádně doporučujeme nechat si někdy čas i jen pro sebe. Odpočinek je pro kreativitu důležitý. Pokud dlouhodobě řešíte extrémně nabitý diář, přejděte k dalšímu bodu.
Delegujte
Nestíháte, protože se musíte zabývat dílčími úkoly, které vlastně často nemají s vaším oborem nic společného? Možná by vám pomohlo tyto úkoly delegovat na jiného freelancera. Kromě toho, že získáte čas navíc, můžete se ledacos i přiučit. Přečtěte si, jaké výhody plynou ze spolupráce s dalším freelancerem a vyberte si v katalogu specialistu, který bude splňovat vaše požadavky.
Zvyšte cenu
Máte tolik zakázek, že nové klienty odsouváte na vzdálenější a vzdálenější termíny? V případě, že vás nedostatek času stresuje, nastal ideální moment pro zvýšení ceny. Do zvyšování cen se spoustě freelancerů paradoxně nechce. Největší strachem je to, že přijdou o zákazníky. To je sice pravděpodobné, ale v této situaci naopak žádoucí. Získáte více času a posunete své podnikání zase o kousek dál. Nehledě na to, že si finančně polepšíte.
TIP: Stávající klienty o zdražení informujte s dostatečným předstihem, aby měli případně dost času najít si jiného specialistu.
Vybírejte si
V začátcích na volné noze je normální kývnout prakticky na každou nabídku, zvětšit si portfolio a také díky tomu prostě vyžít. Jedete tento styl ze setrvačnosti i nadále? Pokud stále nabíráte každého klienta a pracujete i po večerech, abyste vše stihli, zaděláváte si na vyhoření. V případě, že vašemu diáři neulevilo ani zvýšení ceny, je na čase si začít vybírat. Nechte si jen projekty, se kterými se dokážete ztotožnit.
Naučte se dělat věci systematicky, určete si priority a nenechte se vyděsit, když se toho občas sejde víc najednou. Radikálnější řešení jsou tu až pro případy, kdy je časová tíseň dlouhodobá a nevyřeší ji jen pouhé neodkládání.