Krizový management pro freelancery: Jak zvládat krizové situace a nečekané změny

Na jednu věc se na volné noze můžete spolehnout – a to na to, že nic nepůjde přesně tak, jak jste si představovali. Ať už se jedná o nečekané osobní problémy, nespokojené klienty nebo kartami zamíchá průšvih o rozměru globální pandemie. Schopnost umět reagovat na nečekané situace je tak k nezaplacení. Někdy doslova. Jak by takový krizový management freelancera měl vypadat?

Velké firmy mají (nebo by měly mít) specialisty a rozpočet pro případné krize, menší podnikatelé takový luxus mají jen málokdy. To ale neznamená, že vás každá krize musí srazit na kolena. Mrkněte se, co můžete udělat preventivně, a jak zareagovat, když se něco i tak sesype.

Předvídejte rizika a připravte se na ně

Jedním z prvních kroků v krizovém managementu je identifikace potenciálních rizik. Proto byste si jednou za čas měli udělat trochu času a pojmenovat hrozby, které by vám mohly podnikání narušit. Jednat se může o výkyvy příjmů, ztrátu klíčových klientů, technické problémy, změny na trhu, zdravotní potíže i třeba nepříjemnost v podobě konkurence, která vás kopíruje. A pak jsou tu samozřejmě i různé černé labutě, na které se ale připravit tak úplně nejde, těmi se tedy netrapte.

Když už znáte jednotlivá rizika, vyplatí se je trochu zanalyzovat, aby výsledek mohl vést k vytvoření krizového plánu, se kterým náročnější období snadněji překlenete. Takový plán by měl obsahovat popis krizové situace, preventivní kroky, plán na řešení už vzniklého problému a případně i důležité kontakty.

Uveďme si to na příkladu, kdy ztratíte důležitého klienta tvořícího významnou část příjmů. Preventivní kroky zahrnují pravidelné vyhledávání nových klientů a projektů, vytváření finanční rezervy a také to, že nebudete pro jednoho klienta mít vyhrazenou většinu svých kapacit. V případě jeho ztráty je pak dobré okamžitě zahájit aktivní hledání nových zakázek, kontaktovat stávající klienty s nabídkou dalších služeb a upravit finanční plán a výdaje. V ideálním případě můžete sáhnout po kontaktech, jako jsou například kolegové z oboru, kteří mohou v krizové situaci pomoct a odkázat vám zakázky, na které nemají kapacity.

Diverzifikujte příjmy

Jak jsme už uvedli na příkladu, spoléhat se pouze na jednoho nebo dva hlavní klienty může být rizikové. Diverzifikace příjmů znamená spolupráci s několika různými klienty, což snižuje riziko finanční nejistoty v případě ztráty jednoho z nich. Kromě toho se vyplatí také mrknout po alternativních zdrojích příjmů a začít například investovat.

Zálohujte data

Ztráta důležitých dat může být pro freelancera katastrofou. Pravidelné zálohování dat na externí disky nebo do cloudu by mělo být samozřejmostí, byť je to věc, kterou řada z nás tak ráda odkládá. Také se hodí mít v rukávu plán, jak rychle obnovit svou práci v případě technických problémů.

Mějte peníze pod kontrolou a vytvořte si finanční rezervu

Každý freelancer by měl mít dobrý přehled o tom, odkud a kam peníze tečou. Kromě toho je vhodné mít finanční rezervu na několik měsíců, která vám poskytne jistotu a klid, když se objeví nečekané výdaje nebo dočasný výpadek příjmů. Rezerva vám umožní soustředit se na řešení problému, místo abyste museli panikařit kvůli tomu, že nemáte z čeho poplatit účty.

TIP: Finanční rezervě jsme se věnovali v samostatném článku. Pokud chcete vědět, jak velká rezerva je akorát a jak ji co nejefektivněji vytvořit, určitě si vyhraďte pár minut na jeho přečtení.

Pojistěte se

Na nemoc nebo úraz a s nimi spojený výpadek příjmu se lze pojistit. Zatímco zdravotní pojištění je povinné pro všechny, nemocenské si jako OSVČ můžete platit dobrovolně. Výše vyplacené částky však není nijak závratná a dost možná se vám vyplatí spíše komerční pojistka, kterou si přizpůsobíte na míru.

TIP: Přečtěte si náš článek „OSVČ a dobrovolné nemocenské pojištění: Kdy dává smysl a kdy se vyplatí komerční pojistka?“, kde se problému věnujeme podrobněji.

Naučte se flexibilitě

Svět na volné noze se mění rychle a je potřeba, abyste na to uměli reagovat. Flexibilita znamená schopnost rychle se přizpůsobit novým podmínkám a situacím. To může zahrnovat úpravu pracovních postupů, změnu pracovních nástrojů nebo dokonce přesun zaměření do jiné oblasti, která je více poptávaná.

Flexibilita také zahrnuje ochotu a schopnost učit se nové dovednosti a práci s nástroji, které vám mohou pomoct zůstat konkurenceschopní. Pravidelná aktualizace dovedností a otevřenost k novým způsobům práce vám umožní lépe reagovat na změny a výzvy, se kterými se během podnikatelské dráhy setkáte.

Jak řešit průšvih, když už nastal?

Hlavně v klidu. Nenechte se porazit vlastními emocemi. Když vás přepadnou chmury a strachy, je dobré aktivovat mozek pomocí analytických úloh a plánování, díky čemuž přeberete kontrolu nad emocemi.

Dalším krokem je stanovení priorit. Některé věci neovlivníte, jiné máte ve svých rukách. A právě na ty, které můžete ovlivnit, zaměřte svou pozornost. Díky tomu získáte zpět pocit kontroly a ulevíte své mysli.

Jak vypadá ideální krizová komunikace?

Při každém kiksu je také důležité, jak na něj dokážete zareagovat. Pokud máte problém, který ovlivní vaše klienty, reagujte rychle a nic neodkládejte. Důležitá je i transparentnost. Buďte otevření a nesnažte se vymýšlet žádné výmluvy.

Při komunikaci s klienty během krize je důležité nejen informovat o problému, ale také nabídnout konkrétní řešení. Ukažte, že máte plán, jak situaci napravit, a poskytněte časový rámec, do kdy očekáváte, že vše vyřešíte.

V krizové situaci je důležité zůstat pro své klienty dostupný. Odpovídejte na jejich otázky rychle a buďte připraveni na dodatečná vysvětlení. Proaktivní a častá komunikace může pomoct zmírnit napětí a udržet důvěru.

A v neposlední řadě – každá krize vás něco naučí. Nezapomeňte tedy po překonání najít chvilku a zanalyzovat si, co vám zafungovalo a kde máte ještě prostor ke zlepšení. Na další kiks pak budete o to lépe připravení.