Klient si vás najal, abyste mu vyřešili nějaký problém. Pokud se setkáte s odmítnutím hotové práce, není, až na výjimky, chyba u klienta, ale u vás. Buď jste si nevyžádali dostatek podkladů k vytvoření zadání a navzájem jste se nepochopili, nebo jste jen nezvládli hotovou práci dobře odprezentovat. Klient do vašeho oboru nevidí, je na vás, abyste mu svou práci uměli prodat. Jak?
Poznejte svou cílovou skupinu
První krok k úspěchu je poznat své publikum. Pro koho to děláte? Čeho chce klient dosáhnout? Vytyčte si měřitelné cíle a ujasněte si vše na začátku tak, aby měly obě strany jasnou představu. A pak klienta přesvědčte, že vaše práce vytyčený cíl splní. Protože ne vždy mluví práce za vás, častěji budete muset mluvit vy za ni.
Rozfázujte odsouhlasení
Překvapení ne každý ocení. Informujte proto průběžně klienta o postupu a konzultujte společně jednotlivé kroky. Rozfázování do menších celků vás ochrání před případným předěláváním celého projektu.
Vysvětlete klientovi, proč je vaše práce dobrá
Bez hlubší znalosti vaší profese bude klient reagovat stylem líbí/nelíbí. Proto mu vysvětlete, proč jste to udělali právě takto a proč to tak funguje. Nezapomeňte na to, že důležité je, aby to fungovalo pro cílovou skupinu, ne aby se to především líbilo klientovi.
Dost pravděpodobně pak půjde klient vaši práci prezentovat dál svému šéfovi, i z tohoto důvodu vše podávejte tak, aby to bylo srozumitelné i pro lidi mimo váš obor.
TIP: Neptejte se, jestli se mu odevzdaný projekt líbí, to je poměrně subjektivní záležitost, zeptejte se, jestli splňuje odsouhlasená zadání.
Nebojte se říkat NE
Co když klient odmítá vaši práci a chce ji stále po svém? Můžete sklapnout krovky a udělat to podle něj, i když víte, že to je špatně. Jenže ono se vám to časem vrátí, až klient zjistí, že to nefunguje. A bude to, jak jinak, vaše vina. Proto seberte odvahu a řekněte, že to takhle neuděláte. Buďte dobrý konzultant a trpělivě vysvětlete, proč by to takhle nemuselo fungovat. Přece jenom si na řešení problémů najal vás, protože tomu rozumíte lépe.
Prezentujte raději osobně než e-mailem
Odprezentovat hotovou práci osobně nebo přes videohovor (např. Google Meet) je vždy lepší než výsledek poslat e-mailem. Možnost okamžité zpětné vazby vám poskytuje ohromnou výhodu. Po přečtení e-mailu bude mít klient dostatek času na přemýšlení o tom, co se mu nelíbí. Pravděpodobně se zeptá i kolegů a rodiny, a ti mu dají další podněty k zamyšlení. Na vás pak bude řešení spousty nerelevantních připomínek od osob, které neznají všechny souvislosti a jejich dojmy jsou pouze subjektivní a bez hlubší znalosti problematiky.
V začátku prezentace je dobré ukotvit, co jste si řekli v zadání a od toho se odrazit dále. U kreativních projektů svou prezentaci klidně podpořte referenčními projekty například ze zahraničí, na kterých vysvětlíte, co a jak funguje.
TIP: Pokud nemůžete řešit prezentaci osobně, přiložte do e-mailu video, ve kterém přes sdílenou obrazovku vysvětlíte jednotlivé kroky.
Nepodceňte přípravu
Naučte se obhájit práci nejprve sami před sebou. Proč děláte to, co děláte? Vytvořte si osnovu a natrénujte si plynulé předávání informací. Čím jednodušeji to zvládnete podat, tím lépe. Možná se vám nechce věnovat moc času přípravě prezentace. Neberte to jako zbytečně utopený čas. Myslete na to, kolik času ušetříte tím, že váš návrh projde na první dobrou a nebudete muset řešit další připomínky a zabývat se předělávkami.