Na volné noze potřebujete své služby prezentovat potenciálním klientům, stávajícím klientům pak zase musíte předložit výsledky, které je potřeba obhájit. Že vaše řečnické dovednosti nepatří mezi nejsilnější stránky? Nevadí, nikdo se nerodí dobrým řečníkem, tuhle schopnost vypilujete až časem.
Proč je schopnost prezentovat pro freelancery zásadní?
Schopnost umět (se) dobře prezentovat se vyplatí hned z několika důvodů. Pojďme si vypíchnout ty největší přínosy.
- Snadnější získání nových klientů: Schopnost efektivně prezentovat své dovednosti a služby je zásadní pro získávání nových klientů. Dobrá prezentace pomáhá vytvořit dobrý první dojem a přesvědčit potenciální klienty o hodnotě vašich služeb.
- Zvýšení povědomí o osobní značce: Pokud nepodnikáte ve velmi úzkém odvětví, kde se na specialisty stojí fronty, je potřeba potenciální klienty zaujmout a odlišit se. Právě k tomu se hodí prezentace ve formě odborných přednášek, kterými zvyšujete povědomí o vaší práci, a zároveň se stavíte do role odborníka. Zakázky vám to třeba nepřinese obratem, ale až bude potenciální klient hledat specialistu, vaše jméno bude mít spojené s odborností a je větší šance, že osloví právě vás.
- Ujasnění očekávání: Schopnost dobře prezentovat pomáhá ujasnit očekávání na obou stranách. Freelancer by tak měl být schopný jasně sdělit, co může klient očekávat od jeho služeb, jaký bude pracovní proces, časový rámec i cena.
- Zvyšování důvěry: Pokud dokážete efektivně komunikovat a prezentovat svou práci, klienti budou mít větší důvěru ve vaše schopnosti a profesionalitu. Přečtěte si rovnou i několik tipů, jak se naučit svou práci obhájit před klientem.
Jak se tedy stát lepším řečníkem?
Už víte, proč se umění prezentovat vyplatí, teď nastává ta složitější část, a to naučit se, jak sebevědomé řečnění ovládnout. Na co se připravit, abyste překonali trému a působili profesionálně?
1. Pochopte publikum
Při každé prezentaci je podstatné vědět, ke komu mluvíte. Zjistěte, kdo jsou vaši posluchači, co už vědí o tématu a co od vaší prezentace očekávají. Přizpůsobte svůj jazyk, obsah a styl jejich potřebám a zájmům. Jedna věc je totiž něco vědět, druhá pak dokázat informace srozumitelně předat dále. To platí jak pro call s potenciálním klientem, tak i pro přednášku širšímu publiku.
2. Pořádně se připravte
Pečlivá příprava vás ušetří prodlev a tápání, které profesionálnímu dojmu zrovna nepřidají. Sepište si tak všechno, co chcete říct, a dejte tomu formu. Každá dobrá prezentace má jasně danou strukturu, ve které se posluchači neztratí.
Během příprav se také připravte na všechny možné i nemožné otázky, které byste mohli dostat. Pokud nejste zrovna mistři improvizace, budete tak mnohem klidnější. A ještě takový malý profi tip stranou – i když máte odpověď vypilovanou tak, že byste ji zvládli vyseknout i ve spánku, dejte si chvilku času na rozmyšlenou a odpovězte až po krátké pauze.
3. Pomozte si vizuálními pomůckami
Kde se to hodí, podpořte svá slova grafem, fotkou, diagramem a podobně. Nejenže si lidé vizuální informace lépe pamatují, ale také posluchač vidí, že jste si dali s přípravou záležet. Vše však strukturujte tak, aby to bylo pochopitelné na první dobrou.
4. Používejte emoce a příběhy
Suché odvyprávění faktů není tou nejlepší strategií, jak se zapsat do paměti. Pokud dokážete prezentované téma naroubovat na příběh a přidat špetku emocí, udržíte pozornost mnohem snadněji. Motivací vám může být to, že příběhy si lidé pamatují ještě lépe než obrázky, protože umožňují rychleji pochopit logické souvislosti.
Pro inspiraci ani nemusíte nikam daleko, určitě se vám povede z paměti vylovit příběhy z vlastního podnikání. Jen stále myslete na účel prezentace a nenechte se unést sáhodlouhým vyprávěním, do kterého se buď zamotáte, nebo unudíte posluchače.
5. Natrénujte sebevědomý přednes
I když všechny ostatní body zvládnete na jedničku, špatným projevem si nahážete klacky pod nohy. Těžko bude někdo brát vážně potichu drmolícího řečníka, který by byl nejraději kdekoli jinde.
Jenže co s tím, když je tréma vaší nedělitelnou součástí? Připravenou prezentaci si vždy řekněte nahlas, ideálně pak i přizvěte někoho, kdo bude ochotný si vše vyslechnout a poskytnout zpětnou vazbu. Naučíte se tak pracovat s hlasitostí, tempem i třeba s používáním pauz. Protože i to nejzajímavější téma přednesené monotónním hlasem ztratí na atraktivitě. Cvičným přednesem si také vše ukotvíte v paměti a nebudete lovit slova, až budete mluvit naostro.
A co s rukama? V případě, že sedíte a prezentujete online, máte to trochu jednodušší, pokud ovšem stojíte před publikem, musíte ještě myslet na to, abyste se nehrbili a pracovali s řečí těla. Zkuste to vybalancovat tak, ať nestojíte strnule, ale zároveň šermováním rukou posluchače nerozptylujete. Že byste se neměli otáčet k posluchačům zády asi nemusíme ani opakovat.
A v neposlední řadě patří k sebevědomému projevu také oční kontakt. Když mluvíte k většímu počtu lidí, navazujte oční kontakt postupně se všemi (když je to možné), při prezentaci jeden na jednoho občas koukněte jinam, ať druhou stranu nezhypnotizujete.
6. Zapojte humor
Je vám humor blízký? Naučte se ho citlivě používat i při prezentování. Odlišíte se tím od ostatních a stanete se lépe zapamatovatelní. Pořád ale myslete na to, že váš přednes není stand-up, a prezentace by měla sloužit původnímu účelu.
Bonusové tipy, jak zvítězit nad nervozitou
Zejména pro introverty může být prezentace příčinou bezesných nocí. Dobrá zpráva je, že s nervozitou se dá pracovat a časem projev vytrénovat natolik, že z paralyzujícího stresu zbyde jen malá tréma. Co však dělat, když jste si projeli projev i pozpátku a pořád se necítíte dostatečně uvolnění?
1. Zameditujte si
Nemusíte si hned zapálit třicet svíček a pustit zvuky oceánu, dost dobře stačí, když se na chvíli zastavíte a budete se soustředit na dech. Dýchejte pomalu a klidně, stejnou pozornost věnujte jak nádechu, tak i výdechu. Nádech i výdech protáhněte klidně na 6–8 sekund. Nesnažte se však o co nejhlubší nádechy, jinak by se vám mohla zamotat hlava.
2. Představte si, jak to zvládnete
Vyzkoušejte trik, který slouží i třeba hercům a sportovcům – vizualizaci. Během té si představíte, jak prezentaci před klientem nebo publikem zvládnete a když samotná situace nastane, nebude vám připadat tak cizí.
Možná máte pocit, že tématu nerozumíte tak dobře, jak byste chtěli. Ale nebojte, to z vás jen mluví impostor syndrom. V místnosti s největší pravděpodobností budete za největšího odborníka právě vy. Proto si vás klient zaplatil a publikum dorazilo na přednášku. Když si tohle uvědomíte, půjde to představování ještě lépe.
3. Vyhecujte se
Možná to zní trochu jako hloupost, ale ne nadarmo trenéři hecují své svěřence před utkáním. Nevadí, že tady funkci trenéra zastanete sami. Namotivujte se pár větami, které na vás platí, a poplácejte se obrazně po ramínku, že to dáte.
4. Vyhledávejte situace, kde musíte mluvit před lidmi
I ty nejostřejší hrany se obrousí, když je budete vystavovat neustálému tlaku. Proto se nevyhýbejte situacím, kde musíte mluvit s cizími lidmi, a běžte jim naproti. K tomu jsou jako dělaná networkingová setkání, kde se opravdu nevyplatí sedět v koutě.
A hlavně nezapomeňte, že nemusíte být dokonalí. Když se něco nepovede, budete pro příště vědět, kde je potřeba přitlačit.