Jeden z častých problémů, se kterým se freelanceři potýkají, je to, že se snaží dělat příliš mnoho věcí pro příliš mnoho klientů, a u toho zapomínají na sebe a svůj život. Jak se tohoto návyku zbavit?
Vždycky si najdete na klienta čas, přestože vám nezbývá čas na vlastní plány? Pro lidi, kteří se okolí snaží za každou cenu zavděčit, najdete v angličtině termín people pleasers. A i když to na první pohled zní lichotivě, není to tak úplně pravda. Protože místo toho, abyste se zdokonalovali ve své profesi, děláte stále něco jiného a nemáte čas na růst ani odpočinek. Nebudete díky tomu oblíbenější ani respektovanější, jen více zaneprázdnění. Naučte se proto s touhou všem se zavděčit pracovat, abyste měli také čas na vlastní život. Nepůjde to ze dne na den, ale každý krok se počítá.
Jak poznáte, že jste people pleaser?
Pokud se najdete v následujících tvrzeních, pravděpodobně se snažíte zavděčit všem a trochu zapomínáte na svoje potřeby a touhy.
- Často děláte věci, které nechcete dělat, jen proto, že vás o ně klient požádal.
- Pravidelně jste pro klienty dostupní i po večerech a o víkendech.
- Máte problém říkat NE.
- Jste hrdí na to, že se snažíte každému vyhovět.
- Jste vyčerpaní a nemáte čas na sebe.
- Bojíte se zvednout cenu, aby vás klient neodmítl.
- Souhlasíte s věcmi, které jsou proti vašemu přesvědčení.
- Váš seznam úkolů se každý den spíše prodlužuje, než aby se zkracoval.
Proč se nevyplatí snaha všem se zavděčit?
Pokud stavíte potřeby ostatních nad své vlastní a neumíte říkat ne, značí to hlubší problém. Tím může být strach z odmítnutí, strach z neúspěchu i řada dalších nepříjemností. Jenže jak odmítnutí, tak občasný pád, k životu i podnikání patří. Pokud se dlouhodobě snažíte zavděčit všem okolo, nepovede to k vaší větší oblibě a kariérnímu růstu. Zato se můžete těšit na psychické i fyzické obtíže, které s sebou nese dlouhodobé přepracování, stres a zanedbávání vlastních potřeb.
Častým problémem chronických people pleaserů na volné noze je špatný time management, kdy si na sebe naloží víc než zvládnou a pak nestíhají deadliny, dalším následkem je tříštění specializace, kdy nedokážou odmítnout požadavky klienta, které jsou mimo jejich obor, a to celé nakonec může vést k naprostému vyhoření. Proto je dobré tento začarovaný kruh přerušit co nejdříve.
Jak nebýt people pleaser?
Návyk zavděčit se nejčastěji vzniká už v dětství. A něco, co je vaší součástí tolik let, ze dne na den nezměníte. První krok ke změně začíná, když si uvědomíte, že se vás tento problém týká. Díky tomu, že si ho pojmenujete, s ním můžete začít pracovat. Jak?
Zužte svou specializaci
Připomíná vaše nabídka služeb svou rozmanitostí spíš jídelní lístek? Nesnažte se dělat všechno, abyste se zavděčili všem. Vyberte si jednu dvě služby, ve kterých se budete zdokonalovat. Díky tomu nebudete tříštit svou pozornost a rychleji se vypracujete do role specialisty. Úspěšné podnikání nestojí na tom, že budete dělat stále víc. Naopak je lepší toho dělat méně, zato ale lépe.
Pokud vás klient požádá o službu mimo vaši nabídku, odkažte ho na jiného specialistu. I z tohoto důvodu se vyplatí věnovat nějaký čas networkingu a vytvořit si kontakty i s odborníky mimo vaši specializaci.
Nastavte si hranice
Jste k zastihnutí 24/7? Ruku na srdce, když si dopřejete trochu volna, pravděpodobně se nic tak hrozného nestane. Ostatní lidé zvládnou fungovat, i když jim občas řeknete NE. A rozhodně se kvůli tomu nemusíte cítit provinile.
S klientem si tak vždy na začátku spolupráce domluvte, kdy budete k zastižení. Nebojte se to říct i stávajícím klientům, kteří si zvykli volat vám v jakoukoli denní dobu. Pokud s tím budou mít problém, nic jim nebrání hledat specialistu jinde. Stejně tak je potřeba se pobavit o tom, co je ve vaší kompetenci a co už spadá pod jinou specializaci. Jinak by se z vás také mohla brzy stát holka pro všechno. A to je jen první krůček na cestě k vyhoření.
Ujasněte si priority
Máte diář plný natolik, že nevíte, kde začít? Srovnejte si úkoly podle priorit a začněte postupně. I jako freelancer máte právo odmítnout další zakázku, pokud máte kapacity plné. Další možností, jak se popasovat s přeplněným diářem, je zvednout svou sazbu. Tím se také postavíte strachu z odmítnutí. Šance, že by vás odmítli všichni klienti, je velmi nepravděpodobná. A i když někteří odejdou, budete dělat méně hodin za stejnou (nebo vyšší) odměnu.
Dejte si čas na rozmyšlenou
Nedokážete se rozhodnout okamžitě? Pokud vás (potenciální) klient o něco požádá, nemusíte odpovědět obratem. Nechte si čas na rozmyšlenou a vyhodnoťte následující otázky:
- Mám na to dostatečnou časovou i mentální kapacitu?
- Je to práce, kterou chci dělat?
- Je to pro mě přínosné, nebo je to spíš stresující?
Pokud pro vás z dané činnosti neplynou prakticky žádné benefity, nebojte se odmítnout a práci přesměrovat na někoho, kdo má více času, případně to spadá do jeho specializace.
To, že nebudete vycházet vždy všem vstříc ještě neznamená, že jste neochotní. Jen už znáte hodnotu svého času.