Spolupráce s freelancerem se sice finančně většinou vyplatí víc, než když zaměstnáte někoho na HPP (jak jsme vysvětlovali v článku o výhodách najmutí volnonožce), ale – pokud jste začínající firma, startup či podobně nerozjetý byznys, vyšší hodinovou sazbu experta na volné noze asi na startu pokrýt nedokážete…
Jak se s tím vypořádat? Vyzkoušejte třeba „alternativní“ odměny, kterými dočasně dorovnáte případný rozdíl v tom, co si můžete dovolit a co požaduje vytipovaný profesionál.
Inspirujte se z našich příkladů a zvyšte šanci, že i přes rozpočtové překážky získáte do svého projektu odborníka, se kterým váš byznys poroste dle očekávání.

1. Barter
Barter není ošklivé slovo. Svezte se na vlně, která se stala doménou influence marketingu, a doplňte nabídnuté peníze o vlastní produkty nebo služby.
Možná se svým sortimentem trefíte do potřeb daného freelancera, a tak pro něj bude lákavá i takováto nepeněžní část celkového ohodnocení.
2. Příslib zvyšování
Na sliby a kdyby se v podnikání nehraje – o tom žádná. Někdy se ale hodí zažitá pravidla porušit a razit originálnější cestu. Pokud máte vypracovaný kvalitní podnikatelský plán, víte, kam se posunete.
Zkuste podle toho navrhnout růst sazby freelancera a k navyšování se smluvně zavažte. U zajímavého projektu s potenciálem můžete přízeň freelancera jednoduše „chytit“ i takto.

3. Bonusy za výsledky
Fixní částka a k tomu příplatky za dosažení stanovených cílů? I to je cesta, jak řešit ohodnocení najatého freelancera. V oborech s poměrně snadno měřitelnými výsledky (například u výkonnostního marketingu) se tento způsob využívá běžně.
A může zafungovat i tam, kde se zpravidla lpí jen na hodinové sazbě či úkolové (projektové) odměně. Musíte si jen domluvit vyhovující parametry, které vypovídají o přínosu pro vaše podnikání a budou tvořit žádoucí díl honoráře.
4. Sdílení zázemí/kontaktů/know-how
Máte ve firmě volnou kancelář? Nabídněte ji jako nefinanční složku ohodnocení. Mnozí freelanceři vlastní zázemí tohoto typu nemají, pracují z domova. A jakmile chtějí změnu, musí vyrazit do kavárny či co-workingového centra apod.
Místo u vás jim tak opravdu může přijít vhod natolik, že jím dostatečně vynahradíte chybějící sumu z jejich obvyklé taxy.
Podobně můžete v benefit proměnit například své know-how nebo kontakty na dodavatele a obchodní partnery. Ačkoliv je pochopitelně náročné vyčíslit hodnotu předávaných informací, vždy se dá dojít k výsledku, který přinese spokojenost na obou stranách.

5. Procenta ze zisku
Bude zisk a ze zisku se vypočítá další dílek odměny. I na takovém modelu můžete postavit spolupráci s freelancerem v době, kdy musíte operovat s malým budgetem.
Domluvíte se, že za poskytnutí služeb mu bude k pevné částce ještě náležet x procent z příjmu firmy za určené období. Jen si pohlídejte, ať je vše správně právně ošetřené. Existují různé možnosti, jak se s takovou formou ohodnocení vypořádat z pohledu legislativy.
6. Marketingová podpora
Atraktivním lákadlem a adekvátním dílkem honoráře může být i propagace spolupracujícího specialisty na volné noze. Poskytnete mu prostor na svém webu a sociálních sítích, budete ho aktivně doporučovat a zahrnovat do online i offline marketingových činností.
Stanete se jeho „chodící reklamou“. (Přiměřeně, samozřejmě.) A tak mu pomůžete oslovovat nové klienty a získávat další zakázky.
Hlavní zásada: buďte fér
Kreativita je v podnikání důležitá (ba přímo žádoucí) a může se osvědčit jako užitečný pomocník i v problematice nakládání s malým rozpočtem. Když se obě strany shodnou v nastavení podmínek, bude fungovat ledacos.
Ale teď tu máme to legendární ALE. Neberte tento článek jako návod na využívání živnostníků, kteří jsou ochotní přistoupit i na méně obvyklou formu odměny. Základ stojí na financích. Vouchery na vaše služby nebo komplikovaná možná a snadpříště účty nezaplatí…
Jak jsme upozorňovali v úvodu: zmíněné nápady a tipy mají roli dorovnávajících složek pro dobu, kdy na standardní tarif freelancera nedosáhnete. Až budget nabobtná, nabídněte expertovi u dlouhodobé spolupráce revizi vaší dohody.
Příjemné podnikatelské prostředí v ČR utváří i vaše (zdánlivě nepodstatné) fér kroky, třebaže jste jen „malou rybou v rybníce“.
Dočteno?
Líbilo?
SDÍLEJTE ČLÁNEK NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, ať z něj mohou čerpat i vaši přátelé a známí!
A pokud máte další tipy na „jiné“ způsoby odměňování freelancerů, inspirujte ostatní v komentářích níže.