Dobré jméno odráží profesní pověst freelancera. Vyjadřuje profesionalitu, spolehlivost i kvalitu práce. Dalo by se říct, že je nejcennějším kapitálem každého volnonožce. Zatímco vybudovat dobré jméno je otázka let, přijít o něj zvládnete i za pár minut. Jak se tedy aktivně postarat o jeho budování i pravidelnou údržbu?
Najděte, v čem jste dobří a zdokonalujte se
Předsudek, že člověk může být mistr jen v jednom oboru, má silné historické kořeny. Dříve řemeslníci nepřeskakovali z oboru do oboru, ale vybrali si jen jeden, který je provázel celý život. Proto pokud chcete, aby vaše bylo jméno spojováno s určitým oborem a naopak, doporučujeme vybrat si jeden hlavní obor, ve kterém se budete zdokonalovat.
Dobré jméno se nevybuduje samo
Největší přísun nových zakázek plyne z doporučení. Aby vás lidé doporučovali, musí být samozřejmě s vaší prací spokojení. Proto ji dělejte, jak nejlépe umíte, stále se vzdělávejte v oboru a dodržujte slíbené termíny. Kvalitní služby, spolehlivost a vstřícná komunikace jsou základní pilíře k vybudování dobrého jména.
Věnovat 10 % svého času přípravou příspěvků na LinkedIn, psaním případových studií nebo odborného blogu, je časová investice, která se vám mnohonásobně vrátí. S vybudovaným renomé se snáze dostanete k zajímavým projektům a můžete přiměřeně navyšovat cenu své práce.
Jde to urychlit?
Hledat zkratky je lákavé. Samozřejmě reklamou se lze zviditelnit a získat první zakázky, na kterých si jméno začnete budovat. Pokud ale vsadíte jen na intenzivní reklamu, docílíte jen toho, že sice budete známí, ale nikoli uznávaní pro svou odbornost.
Sledujte své jméno na internetu
Dobré jméno není jen to, jak se projevujete pracovně. Pokud se ve volném čase veřejně ventilujete na internetových diskuzích, počítejte s tím, že to ovlivní i váš pracovní život. Ne vždy to musí být negativní. Aktivita v profesních skupinách je naopak žádoucí a přispěje ke spojení vašeho jména s odborností v dané profesi. Co na síti píšete, máte naštěstí pod kontrolou jen vy sami.
Ale co názory, které píšou ostatní? V případě, že máte účty a weby, kde lze přidat recenze, hlídejte si pravidelně všechny komentáře. Reagujte na pozitivní i negativní podněty. Než se ale pustíte do řešení neoprávněné kritiky, trochu se vydýchejte a odpovídejte až s chladnou hlavou. Reagujte s nadhledem – podráždění ani přehnané omlouvání není na místě. U oprávněné kritiky je nejlepší cesta přiznat chybu, vše vysvětlit, omluvit se a zjednat nápravu. V žádném případě negativní hodnocení neignorujte. Na Facebooku může zapadnout rychle v dalším obsahu, vyhledávače ale takovým komentářům výrazně prodlužují životnost.
Tím se dostáváme k dalšímu bodu. Občas totiž není na škodu projet své jméno přes vyhledávače a zjistit, jestli se o nás nešíří nepravdivé informace i mimo naše účty. Negativní reklama je sice také reklama, ale co ustojí velká firma, může být pro jednotlivce na volné noze konečná.
TIP: Přes Google Alerts jde nastavit upozorňování na všechny zmínky o své osobě, které se na internetu objeví.
Změna příjmení u žen. Ano nebo ne?
Jak řešit budování dobrého jména u žen, které začaly za svobodna, a po svatbě se očekává, že přijmou příjmení nastávajícího manžela? V případě dobře zavedeného jména, které funguje jako obchodní značka, stojí za zvážení ponechání svého příjmení. Případně se nabízí kompromis, kdy si žena nechá původní příjmení a před něj dá nové.
Budování dobrého jména je nikdy nekončící záležitost. Shrnuli bychom to citátem známého amerického investora a vizionáře Warrena Buffeta: „Trvá 20 let dobré jméno vybudovat a 5 minut jej ztratit.“ Proto svou práci odvádějte dobře a vybírejte si projekty, které jsou v souladu s vaším morálním kompasem.