Rozhodli jste se pro založení živnosti a teď řešíte složenky s tisícovými částkami k registraci do podnikatelských rejstříků a katalogů? Ať už se výzva k zápisu objeví ve schránce, v e-mailu nebo v datovce, jedná se vždy o podvod. Co je tedy povinné a co může letět do koše?
Kde musíte být jako podnikatel zapsaný?
Každý podnikatel, ať už se jedná o fyzickou, nebo právnickou osobu, musí být zapsaný ve veřejném rejstříku, aby mohl začít podnikat.
Oficiální registr živnostníků v České republice je živnostenský rejstřík. Do něho budete zapsáni bezprostředně po vydání živnostenského oprávnění – automaticky a zdarma. Bez výjimky. Stejně tak jsou základní informace v něm dostupné bezplatně. Právnické osoby pak notář zapíše ještě do obchodního rejstříku. Nic dalšího povinné není.
Katalogové podvody cílí na nevědomost novopečených podnikatelů, ve kterých vyvolávají dojem, že je registrace do jejich zpoplatněného katalogu povinná. Jedná se tak o klamavou obchodní praktiku, která však není v zákoně definovaná a nehrozí za ni tím pádem žádné sankce. Jedinou obranou je vaše obezřetnost. Oficiální orgány sice o praktikách ví, ale nijak je neřeší. Nespoléhejte tak na to, že vás při zakládání živnosti na úřadě bude někdo varovat.
Nenechte se oklamat uměle vyvolaným dojmem úředního dopisu
Neoficiální rejstříky se ničeho neštítí a dokážou vyvolávat dojem úředního dopisu a vést tak k mylnému závěru, že se jedná o zákonem stanovený poplatek. Přirozeně míváme důvěru v autority a zneužít toho jde bohužel poměrně snadno. Těšte se na sáhodlouhá nařízení, odkazování na zákony a nefalšovanou úředničinu, kterou zakončí (mnohdy kulaté) razítko s podpisem a žádostí k úhradě několika tisíců korun.
Názvy katalogů jsou dostatečně vynalézavé a působí věrohodně – můžete se setkat se jmény, jako jsou Centrální rejstřík firem, Česká komora živnostníků, Rejstřík obchodu a živnosti nebo Podnikatelský registr. Katalogové firmy tak využívají podobnosti s oficiálním rejstříkem a přiložením výzvy k platbě vyvolají nátlak. Ne vždy to navíc končí jednou složenkou, připravte se i na pokračování v podobě upomínek, upozornění na hrozící penále i dalších výhrůžek.
Nenechte se však zviklat. Do všech těchto katalogů je zápis zcela dobrovolný a záleží tedy jen na vás, jestli se vám takový zápis vyplatí. Vzhledem ke klamavým taktikám ale doporučujeme tento druh podnikání nepodporovat. Primárním cílem společností není poskytování kvalitní databáze firem, ale spíš výdělek založený na neznalosti oslovovaných subjektů. Složenky a jiné výzvy k uhrazení tak můžete zcela bez postihu ignorovat, i když se tváří sebenaléhavěji.
Do poštovní schránky i do datovky
Zatímco dřív jste se se složenkami a výzvami k zaplacení nejběžněji setkali v poštovních schránkách, v posledních letech se klamavé praktiky přesunuly i do datových schránek. Na to upozornila Digitální a informační agentura (DIA), která (nejen) novopečené živnostníky upozorňuje, že tato registrace rozhodně není ze zákona povinná.
Dopis v datové schránce snadněji vyvolává dojem, že se jedná o legitimní požadavek. Předvyplněná složenka a odkaz na QR platbu tomu ještě pomáhají. Problematický je i fakt, že cílem těchto podvodníků jsou často cizojazyční živnostníci, u kterých odesilatel spoléhá na neúplnou znalost právních předpisů a také na jazykovou bariéru.
Pozor na klamavé telefonáty
Zatímco při čtení dopisu máte více času vyhodnotit, že se jedná o klamavou taktiku, telefonní hovory spoléhají na to, že musíte jednat rychleji. Telefonáty necílí nutně na podnikatelské nováčky, ale zkouší to i na ty, kteří mají živnostenské oprávnění delší dobu. Podnikatel se při takovém telefonátu dozví, že má na stránkách dané společnosti online prezentaci, která běžela zdarma a pokud ji chce mít nadále, je potřeba zaplatit. Podvodníci se snaží vytvářet dojem, že se jedná o služby známých stránek, jako je například Google nebo Seznam. Co se týká platby, nejde o nijak malé částky, jedná se klidně o cenu vyšší než 10 000 Kč.
V takovém telefonátu se můžete také dozvědět, že je potřeba dát do pořádku prohlášení o GDPR, jinak hrozí vysoké pokuty. Pokud se v těchto záležitostech neorientujete, může být snadné podlehnout tlaku. Stejně tak na podnikatele tlačí firmy falešnými argumenty, že pokud nezaplatíte, nebudete na internetu dohledatelní.
TIP: Chcete být na internetu vidět? Svěřte svou online prezentaci do rukou specialistů digitálního marketingu.
Jak se bránit a na koho se obrátit?
Pokud chcete tyto nekalé praktiky řešit, nemáte v zákoně moc oporu. Česká obchodní inspekce nemůže vstupovat do vztahu dvou podnikatelů, ale jen do vztahu podnikatel-spotřebitel. Katalogoví podvodníci však necílí na spotřebitele, ale právě na podnikatele. Jediná účinná obrana je tak žádné složenky neplatit a nenechat si informace pro sebe, protože právě kvůli nevědomosti ostatních mají tyto podvodné firmy z čeho žít.
V případě, že odsouhlasíte během telefonátu reklamu v katalogu, dojde vám složenka a následně i upomínky s výhrůžkami, nesnažte se smlouvu vypovídat a dát tím najevo, že ji považujete za uzavřenou. Odvolejte se na to, že jste byli uvedeni v omyl a o zápis v podvodném katalogu nestojíte.