Nejen jako uchazeč o stálé zaměstnání budete potřebovat prezentovatelný životopis. Profil freelancera se ale od klasického CVčka v řadě bodů liší. Co by měl obsahovat a co naopak můžete vynechat?
Zaujmout v záplavě konkurence a získat práci na požadovaném projektu je hlavní motivace k sestavení dobré prezentace. Místo klasického strukturovaného životopisu (vhodnějšího spíš pro zaměstnaneckou pozici) vytvořte jako freelancer raději přehled svých úspěchů a milníků, který odvypráví váš příběh tak, aby zaujal a předal potřebné informace.
Přehledně a bez chyb
Při sestavování životopisu myslete na přehlednost. Ucelený blok textu dokáže zastrašit i jinak vášnivé čtenáře. Aby vaše prezentace neskončila na hromádce „na potom“, je potřeba předat informace na první dobrou a zároveň se i odlišit. Na životopisu ve formě Europassu asi není nic zásadně špatně, ale právě pro jeho uniformnost ho moc nedoporučujeme (zejména u kreativních pozic). Pokud si umíte pohrát s Canvou a přidat tak trochu osobitosti, uděláte lépe.
Volte jednoduché rozvržení a zbytečně to nepřekombinujte. Oddělené bloky by měly obsahovat hlavní informaci bez zbytečné omáčky. A hlavně bez pravopisných chyb. Autorská slepota je zrádná věc, dejte raději hotovou prezentaci přečíst korektorovi, i pokud jste jinak v daném jazyce dobří.
TIP: Jako dostatečná prezentace poslouží i vyplněný profil na našem portálu freelance.cz.
Dejte srozumitelně najevo, co umíte
Na rozdíl od tradičního životopisu se prezentace freelancera zaměřuje hlavně na informace o dovednostech. Potenciálního klienta obvykle nezajímá vaše školní docházka nebo předchozí zaměstnání mimo obor. Ty ideálně úplně vynechte. Pro klienta je důležité, jakou přidanou hodnotu do projektu přinesete. Kvalifikace a dovednosti jsou v tomto případě vaším trumfem.
Zapomeňte na falešnou skromnost
Pravděpodobně se ve vašem oboru najde vždy někdo lepší. Ale to neznamená, že kvůli tomu dostatečně nevyzdvihnete (ovšem bez přikrášlování) svoje přínosy. Pokud budete čekat, že klient tak nějak sám přijde na vaše kvality, máme špatnou zprávu. To se nestane. Pokud nepodnikáte v oboru s velkou poptávkou a zároveň nízkým počtem odborníků, budete se muset naučit svoje schopnosti prodat. Jen tak budete moct dělat za takovou odměnu, se kterou budete spokojení. Při stanovení své ceny je navíc potřeba zohlednit mnoho faktorů, které jako zaměstnanec nemusíte vůbec řešit.
TIP: Rádi a často se podceňujete? Možná se vás týká syndrom podvodníka.
Přiložte portfolio
Vypracované CV slouží jako prvotní síto pro vybírání vhodného kandidáta. Pokud jím projdete, bude nejlepší, když za sebe dál necháte mluvit činy, které přehledně zpracujete do portfolia. Kromě nejlepších hotových výstupů klidně rozepište i způsoby a různá řešení, jakými jste k problému přistupovali, i jakých výsledků (pokud jsou měřitelné) jste dosáhli. Na škodu není ani spokojená reference přímo od klienta.
Pár rad závěrem
Při psaní životopisu myslete i na to, že největší pozornosti se dostane první polovině dokumentu. Je tedy klíčové zaujmout hned na začátku. Projekty, na které jste patřičně pyšní, si tak nenechávejte až na konec.
Je životopis moc dlouhý? Pokud zabírá několik stránek, můžete ho zkrátit, když si pohrajete s formátováním. Ale lepší než titěrné písmo bude, když vyškrtáte vše nepotřebné. A pak ještě jednou.
Ideální formát, ve kterém CV odešlete, je PDF. Tam nehrozí, že se rozhází formátování. A nezapomeňte dokument pojmenovat tak, aby klient hned poznal, o co jde. Název jako „CV_Jméno_Příjmení_Pozice“ nenechá nikoho na pochybách.